dc.contributor.advisor | Mård-Miettinen, Karita | |
dc.contributor.author | Kölhi, Marianne | |
dc.contributor.author | Myllykoski, Emilia | |
dc.date.accessioned | 2020-05-18T12:43:55Z | |
dc.date.available | 2020-05-18T12:43:55Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69038 | |
dc.description.abstract | Maisterintutkimuksen tarkoituksena on selvittää tämän päivän ruotsinsuomalaisten lasten suhdetta heidän kaksikielisyyteensä sekä ruotsinsuomalaiseen identiteettiinsä. Tutkimusaineisto koostuu kyselylomakkeesta lasten kielelliseen ja kulttuuriseen taustaan liittyen, lasten piirustuksista sekä niihin pohjautuvista teemahaastatteluista. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2019 eräässä ruotsinsuomalaisessa koulussa. Tutkimukseen osallistui kaiken kaikkiaan 12 lasta peruskoulun 2. ja 3. luokilta. Aineiston analysoinnissa menetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Teoriapohjana tutkimukselle on identiteetin ja kaksikielisyyden keskeiset määritelmät ja piirteet sekä aikaisempi tutkimus ruotsinsuomalaisesta identiteetistä.
Tutkimus osoittaa, että tutkimukseen osallistuneet lapset kokevat ruotsinsuomalaisen identiteetin varsin yksilöllisesti. Lasten ruotsinsuomalainen identiteetti koostuu eri määristä suomalaisuutta ja ruotsalaisuutta. Lisäksi tutkimus osoittaa, että lapset kokevat kaksikielisyytensä positiivisena asiana. Kielillä on selkeät paikkansa ja tilanteensa lasten kaikessa toiminnassa, ja lapset ovat myös taitavia sanoittamaan ne tilanteet ja hetket, jolloin he käyttävät kutakin kieltään. Sisällönanalyysissa muodostetut kategoriat niistä asioista, jotka lapset yhdistävät eri kieliinsä ovat perhe, sukulaiset, paikat, harrastukset, symbolit sekä stereotypiat. Tutkimukseen osallistuneiden lasten välillä on eroja kielellisten taustojen ja kielenkäyttötottumusten suhteen, mutta yhteistä kaikille on se, että he yhdistävät suomen kielen kouluympäristöön. | fi |
dc.format.extent | 79 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | "Det är svårast att säga någonting sådant på finska som man inte ens kan på svenska" : de sverigefinska barnens upplevelser av tvåspråkighet och sverigefinskhet | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202005183292 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 306 | |
dc.subject.yso | kaksikielisyys | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | ruotsin kieli | |
dc.subject.yso | ruotsinsuomalaiset | |
dc.subject.yso | suomen kieli | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |