Liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan perusopetuksen arvioinnista ja näkemyksiä päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta

Abstract
Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulussa liikuntaa opettavien liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista siitä näkökulmasta, minkälainen arviointi tukisi heidän mielestään parhaiten perusopetuksen opetussuunnitelmassa 2014 mainittuja liikunnan tavoitteita. Lisäksi tutkittiin liikunnanopettajien näkemyksiä käynnissä olevasta perusopetuksen päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta. Uudet kriteerit on tarkoitus julkaista 31.12.2020. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisellä haastattelulomakkeella, joka lähetettiin haastateltaville sähköpostiin. Jokainen haastateltava vastasi haastattelulomakkeeseen itsenäisesti. Tutkimuksen haastatteluun osallistui neljä kokenutta eteläsuomalaista yläkoulun liikunnanopettajaa. Kaikilla osallistujilla oli 10-20 vuoden kokemus liikunnanopetuksesta ja oppilasarvioinnista. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla, minkä tavoitteena oli käsitteitä yhdistelemällä löytää vastauksia tutkimustehtävään. Aineisto luokiteltiin pää-, ylä-, ja alaluokiksi. Pääluokkia muodostui kaksi, jotka olivat tavoitteet ja kriteerit arvioinnissa ja arvioinnin uudistaminen ja kehittäminen. Tutkimukseen osallistuneet liikunnanopettajat kokivat, että perusopetuksen opetussuunnitelman 2014 mukainen liikunnan oppilasarviointi tukee opetussuunnitelmassa mainittuja tavoitteita aikaisempia opetussuunnitelmia paremmin, koska opetuksen arviointi perustuu 7. ja 8. luokalla oppilaiden oppimisen ja työskentelyn arviointiin. Liikunnanopettajat olivat kuitenkin sitä mieltä, että arvioinnissa ei tällä hetkellä toteudu riittävästi oppilaiden yhdenvertaisuus. Liikunnanopettajien näkemys oli, että vuonna 2020 toteutettavan päättöarvioinnin kriteerien uudistamisen myötä, oppilaiden yhdenvertaisuus tulisi lisääntymään ja arvioinnin tulkinnanvaraisuus vähentymään. Tutkimustuloksissa nousi vahvasti esiin liikunnanopettajien näkemys siitä, että liikunnan oppilasarviointiin tulee aina sisältymään tietynlaisia haasteita, joten opettajien arviointikoulutuksella olisi tarvetta.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005183269Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In Copyright
<br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href="https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities">workstation</a> at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials.

Share