Opettajien toimijuus demografisten tekijöiden näkökulmasta
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien toimijuuden yleistä tasoa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin demografisten tekijöiden (sukupuoli, työkokemus ja kouluaste) yhteyttä opettajien toimijuuteen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin, ja sen aineistona oli ULA-hankkeessa kerätty opettajakysely (N = 220). Kyselyssä toimijuutta tarkasteltiin kahdeksan eri ulottuvuuden kautta. Toimijuuden yleisen tason selvittämiseksi aineistosta tarkasteltiin keskiarvoja ja -hajontoja. Demografisten tekijöiden osalta analyysimenetelminä käytettiin monimuuttujavarianssianalyysia (MANOVA), Mann-Whitneyn U-testiä sekä Kruskal Wallisin testiä. Tulosten mukaan opettajien toimijuus näyttäytyi suhteellisen vahvana kaikkien ulottuvuuksien osalta. Demografisista tekijöistä sukupuoli ja työkokemus olivat yhteydessä toimijuuteen. Kouluasteen ja toimijuuden väliltä ei tutkimuksessa löytynyt merkitsevää yhteyttä.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29038]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajien tukeminen induktiovaiheessa
Luotomaa, Miikka (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien työuran alkuvaihetta eli induktiovaihetta. Erityisen kiinnostuksen kohteena oli saada selville induktiovaihetta tukevia ja haittaavia seikkoja. Pyrkimyksenä oli saada ... -
Pedagoginen asiantuntijuus liikkeessä ja muutoksessa : huomisen haasteita
Jokinen, Hannu; Taajamo, Matti; Välijärvi, Jouni; Honkimäki, Sanna; Keurulainen, Harri; Mikkola, Armi; Weissmann, Kirsti (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2014) -
Ammatillinen opettaja muutosten ristipaineessa
Kaipainen, Jaana; Rannila, Minerva (2016)TIIVISTELMÄ Kaipainen, Jaana ja Rannila, Minerva. 2016. Ammatillinen opettaja muutosten ristipaineessa. Aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteenlaitos. 107 sivua. Ammatillinen ... -
Teachers’ professional agency in a centralisation-decentralisation system and a hierarchical cultural context : the case of Hong Kong
Lau, Josephine; Vähäsantanen, Katja; Collin, Kaija (Routledge, Taylor & Francis, 2022)Teachers are frontline actors in actualising educational innovations. In some contexts, teachers’ professional agency is undervalued. This study investigated teachers’ agency and its related workplace affordances in Hong ... -
Teacher Agency and Futures Thinking
Varpanen, Jan; Laherto, Antti; Hilppö, Jaakko; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki (MDPI AG, 2022)Problems encountered in top-down school reforms have repeatedly highlighted the significance of teachers’ agency in educational change. At the same time, temporality has been identified as a key element in teachers’ agency, ...