Juoksun oheisharjoittelun digitaalinen opetusmateriaali
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Maailman digitalisoituessa teknologian käytöstä on tullut lapsille ja nuorille arkipäivää. Kehityksen, ja vapaa-ajalla tapahtuvan teknologian käytön, myötä myös lasten ja nuorten tapa oppia muuttunut – esimerkiksi videon katsominen tai pelaaminen voi olla lukemista luontevampi tapa oppia. Koulumaailman tulisi vastata lasten ja nuorten muuttuvaan tapaan oppia ja valmistaa heitä tulevaisuuteen. European Schoolnet & University of Liège (2012) mukaan suomalaiset opettajat käyttävät tieto- ja viestintätekniikkaa opetuksessaan Euroopan keskiarvoa vähemmän, vaikka suomalaisten koulujen teknologinen varustelu on eurooppalaisittain huipputasoa. Pääsyyksi vähäiselle tieto- ja viestintäteknologian käytölle osoittautuivat heikot langattomat yhteydet ja opettajien osaamisen ja koulutuksen puute, jota uuden teknologian käyttöönotto vaatisi. Tästä huolimatta tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen on tärkeä kansalaistaito sekä itsessään että osana monilukutaitoa. Perusopetuksen tehtävänä olisi huolehtia, että kaikilla oppilailla on mahdollisuus tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kehittämiseen.
Tämän työn tarkoituksena oli tuottaa digitaalista oppimateriaalia juoksemisen oheisharjoittelusta lasten ja nuorten liikuntakasvatuksen käyttöön. Maailman digitalisoituessa lasten ja nuorten liikkuminen on vähentynyt, mikä näkyy muun muassa aiempaa heikompana motoristen taitojen hallintana. Juokseminen on motorinen perustaito ja tärkeä päivittäinen liikkumismuoto. Juokseminen ja muut motoriset perustaidot luovat pohjan kaikelle muulle liikkumiselle ja haastavimmille taidoille.
...
With the digitalization of the world, technology has become commonplace for children and young people. The way children and young people spend their leisure time and learn has changed over the time. For example, watching or playing a video game can be a more natural way to learn than reading. The school world should better respond to the changing ways children and young are learning to prepare them better for the future society.
According to European Schoolnet & University of Liège (2012), Finnish teachers use ICT (Information- and Communication Technology) in teaching less than the European average, even though the Finnish technical resources are of the highest standard in Europe. The weakness of wireless communication and the lack of teachers' skills and training in new technologies are the main reasons for the low use of ICT. Nevertheless, information and communication technology know-how is important civics and working life competence. The role of basic education should ensure that all pupils have the opportunity to develop information and communication technology skills.
This study aims to provide digital learning material for running exercise in children and adolescents in physical education. As the world is digitalizing, the physical activity of children and young people has decreased, which reflects weaker management of motor skills. Running is a basic locomotor skill and an important part of the daily movement. Running and other basic motor skills create the foundation for all the other activities and the more challenging skills.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29612]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opetusteknologian hyödyntäminen liikunnan etäopetuksessa
Manninen, Virpi (2022)Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on selvittää, miten opetusteknologiaa hyödynnetään liikunnan etäopetuksessa, miten opettajankoulutus valmistaa opetusteknologian käyttämiseen ylipäätänsä ja mitkä ovat opettajien ... -
Enhancing Digital Skills of Early Childhood Teachers Through Online Science, Technology, Engineering, Art, Math Training Programs in Estonia
Leoste, Janika; Lavicza, Zsolt; Fenyvesi, Krostof; Tuul, Maire; Õun, Tiia (Frontiers Media, 2022)Teacher professional development programs, including mid- and long-term Science, Technology, Engineering, Art, Math (STEAM) courses, have recently moved from in person learning at university premises to an online environment. ... -
Enhancing web course design using action research
Hiltunen, Leena (University of Jyväskylä, 2010) -
The interplay between the guidance from the digital learning environment and the teacher in supporting folding back
Hähkiöniemi, Markus; Francisco, John; Lehtinen, Antti; Nieminen, Pasi; Pehkonen, Salla (Springer, 2023)Previous studies have proposed that students’ mathematical understanding develops dynamically through the process known as folding back, in which learners revisit earlier forms of understanding and use them to build even ... -
Musiikkia koronan aikaan ; musiikinopettajien kokemuksia poikkeustilan aikaisesta etäopetuksesta
Pyykkönen, Heikki (2020)Tutkielmani käsittelee COVID-19 -koronaviruspandemian hidastamiseksi asetetun valtiollisen poikkeustilan nojalla voimaan tullutta etäopetusvelvoitetta keväällä 2020 ja musiikinopettajien kokemuksia sen vaikutuksesta ...