University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Tää on niinku se juttu!" : yhteisopettajuus opetuksen eriyttämisen mahdollistajana

Thumbnail
View/Open
1.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Nissinen, Saija |
Ojala, Katariina
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on yhteisopettajuuden tuomat mahdollisuudet opetuksen eriyttämisen näkökulmasta tarkasteltuna. Tarkoituksena on pyrkiä kuvaamaan, ymmärtämään ja tulkitsemaan yhteisopettajuutta toteuttavien luokanopettajien kokemuksia opetuksen eriyttämisestä. Tutkielma on laadullinen tutkimus, jonka tieteenfilosofisena lähtökohtana on fenomenologis–hermeneuttinen tutkimusote. Tutkimuksen aineisto koostuu kolmen yhteisopettajuutta toteuttavan työparin haastatteluista. Aineisto on kerätty puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Aineiston analysoinnissa on käytetty tukena Jari Eskolan esittämää laadullisen aineiston analyysipolkua. Aineistosta on löydetty kolme merkityskokonaisuutta ja 10 teemaa. Tutkielman tuloksien mukaan luokanopettajien välinen yhteisopettajuus mahdollistaa opetuksen eriyttämisen hyvin. Yhteisopettajuuden muoto vaikuttaa kuitenkin siihen, miten yhteisopettajuutta on hyödynnetty opetuksen eriyttämiseksi. Työparit kokevat, että yhteisopettajuuden tuomat hyödyt ovat myös vahva oppilaantuntemus, monipuolinen pedagogiikka, opettajien ammatillinen kasvu ja työhyvinvointi. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että onnistuakseen yhteisopettajuus vaatii opettajilta yhdenmukaisen näkemyksen oppimisesta ja opettamisesta. Eriyttämisen näkökulmasta tarkasteltuna korostuu työparien yhteinen suunnitteluaika sekä opetuksen toteuttaminen, jotka perustuvat vahvaan oppilaantuntemukseen ...
Keywords
opetuksen yksilöllistäminen oppilaantuntemus luokanopettajat eriyttäminen yhteisopettajuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004282953

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Avoin oppimisympäristö peruskoulun opetuksen uudistajana : Ruukin ala-asteen 6. luokka lv. 1992-1993 

    Tuomaala, Anja (1994)
  • "Rajana taivas!" : yhteisopetuksen mahdollisuudet opetuksen ylöspäin eriyttämiselle 

    Koistinen, Jatta; Kaatranen, Jari (2022)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yhteisopetuksen tuomia mahdollisuuksia opetuksen ylöspäin eriyttämiselle alakoulussa. Tutkimuksessa käsitellään yhteisopetuksen toteutusta, ylöspäin eriyttämisen toteutusta yhteisopetuksessa ...
  • Heterogeenisen ryhmän liikunnanopetus koulun esiopetuksessa : oppilaantuntemuksesta yksilöllistämiseen ja turvallisen oppimisympäristön luomiseen 

    Rajala, Outi (2006)
  • ”Eriyttäminen lisää liikunnan iloa, osallisuutta ja osallistumista, onnistumisen elämyksiä ja myös fyysistä aktiivisuutta” : liikuntaa opettaneiden kokemuksia eriyttämisen merkityksestä 7–9.lk oppilaiden osallistumiseen liikuntatunneilla 

    Joutsen, Laura; Vartianen, Pia (2023)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin liikuntaa opettaneiden kokemuksia siitä mikä merkitys eriyttämisellä koettiin olevan yläasteikäisten oppilaiden osallistumiseen ja osallisuuteen koulun liikuntatunneilla. Tutkimuksen ...
  • Alakoulun opettajien näkemyksiä hyvistä matematiikan tehtävänannoista eriyttämisen näkökulmasta 

    Helanto, Hanna (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja tulkita alakoulun opettajien näkemyksiä siitä, millaiset matematiikan tehtävänannot ovat hyviä. Erityistä huomiota kiinnitettiin hyvien tehtävänantojen tarkoituksenmukaisuuteen sekä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre