Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorHuhtanen, Väinö
dc.date.accessioned2020-04-24T06:07:51Z
dc.date.available2020-04-24T06:07:51Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68661
dc.description.abstractKandidaatintutkielmani tarkastelun kohteena on musiikin hahmotusaineiden merkitys improvisoinnin oppimisprosessissa. Vertailen lukion ja musiikkiopiston opetussisältöjä keskenään musiikin perusteiden ja improvisoinnin osalta, sekä tutkin improvisointia luovan oppimisprosessin näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä tavalla musiikin teorian tietämys auttaa yksilöä improvisoinnin oppimisessa. Olen itse kiinnostunut musiikin teoriasta ja improvisoimisesta, ja haluaisinkin selvittää, miten musiikin eri osa-alueiden opettamista saataisiin monipuolistettua ja yhtenäistettyä siten, että oppiminen on sekä tehokasta että mielekästä. Musiikin opiskelu tulisikin olla luovaa ja käytännönläheistä sekä lukiossa että musiikkiopistossa. Toteutin tutkielmani kirjallisuuskatsauksena, jossa tarkastelin lukion opetussuunnitelmaa ja eri musiikkiopistojen taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman sovellutuksia. Lisäksi hyödynsin lukion musiikinopetuksen oppimateriaaleja, musiikin perusteiden oppimateriaaleja, jazzmusiikin harmonian ja improvisoinnin oppimateriaaleja sekä muita tieteellisiä lähteitä liittyen musiikilliseen luovuuteen ja oppimiseen. Tiettyjen musiikin teorian aihealueiden ymmärtäminen luo pohjaa improvisoinnissa kehittymiselle. Esimerkiksi erilaisten asteikoiden käyttäminen ja soinnun sävelien hahmottaminen luovat sopivia rajoitteita improvisoimiseen ja auttavat improvisoinnin oppimisprosessissa. Improvisointi usein liitetään jazzimprovisointiin sekä sitä usein selitetäänkin jazzmusiikin teorian kautta. Kuitenkin improvisointiin liittyviä merkityksiä voidaan lähestyä yhtä lailla myös länsimaisen taidemusiikin teorian kautta, kuten konsonoivuus ja dissonoivuus, asteikot ja moodit sekä intervallisuhteet. Tämän vuoksi ei ole mieleistä vetää rajaa jazzmusiikin ja länsimaisen taidemusiikin teorian välille, sillä molemmissa pätee samat musiikilliset perusteet, joita voidaan hyödyntää musiikillisen improvisoinnin oppimisessa. Tästä tutkielmasta on mahdollista jatkaa pro gradu -tutkielmaan, jossa aineistonkeruu toteutettaisiin haastattelemalla. Haastattelujen teemana voisi olla muun muassa musiikinopettajien kokemuksia ja asenteita improvisoinnista tai musiikin teoriasta sekä oppilaiden yksilöllisiä kokemuksia edellä mainituista aiheista. Toisaalta improvisoinnin oppimiseen liittyvän pitkittäistutkimuksen toteuttamiseksi voisi mitata oppilaiden musiikillisen keksinnän valmiuksia ja kehittymistä käytännön harjoitteilla, jonka jälkeen oppimistuloksia peilattaisiin oppilaiden musiikillisen tietämyksen lähtötasoon. Herää kuitenkin kysymys, onko improvisaation taitotasoa mielekästä mitata, jos pääpaino on yksilön onnistumisen kokemuksissa ja ilon löytämisessä luovan musiikillisen toiminnan kautta.fi
dc.format.extent24
dc.language.isofi
dc.titleMusiikillisen improvisoinnin oppiminen musiikin teorian avulla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202004242873
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysoimprovisointi
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysomusiikkioppilaitokset
dc.subject.ysoluovuus
dc.subject.ysomusiikinteoria
dc.subject.ysooppiminen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot