dc.contributor.advisor | Siljamäki, Mariana | |
dc.contributor.author | Paljakka, Janne | |
dc.date.accessioned | 2020-04-16T05:51:26Z | |
dc.date.available | 2020-04-16T05:51:26Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68546 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää liikuntatunneilla tapahtuvan koulukiusaamisen tapoja, syitä sekä liikunnanopettajan mahdollisuuksia ehkäistä kiusaamista ja puuttua siihen tehokkaasti. Tekemäni tutkimuksen tutkimustiedon perusteella vertailtiin myös sukupuolten välisiä eroja kiusaamisessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin ja aineisto kerättiin keväällä 2017 liikunnanopettajien teemahaastatteluilla ja oppilaille tehdyillä kyselylomakkeilla. Teemahaastattelu koostui kolmesta teemasta, jotka olivat kiusaamisen tavat, kiusaamisen syyt ja kiusaamisen ehkäisy sekä puuttuminen. Kyselylomakkeessa oli kuusi avointa kysymystä, jotka käsittelivät kiusaamisen tapoja, syitä sekä kiusaamisen ehkäisyä ja siihen puuttumista. Tutkimukseen osallistui neljä liikunnanopettajaa ja yhteensä 74 oppilasta kahdesta Keski-Suomen alakoulusta. Opettajista kolme oli poikien miesliikunnanopettajia ja yksi tyttöjen naisliikunnanopettaja. Oppilaista 39 oli tyttöjä ja 35 poikia. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tutkimustulosten perusteella yleisimmät kiusaamistavat liikuntatunneilla ovat sanallinen ja fyysinen kiusaaminen. Myös ryhmän ulkopuolelle jättäminen ja syrjiminen korostuivat opettajien ja oppilaiden vastauksissa. Tyttöjen kiusaamistavat olivat usein epäsuoria, kun taas poikien suoria. Kiusaamista tapahtui eniten joukkuejakojen ja pelien aikana sekä pukuhuoneissa. Kiusaamisen syistä esiin nousivat heikot liikuntataidot ja erilaisuus sekä kiusatun sekä kiusaajan luonteenpiirteet. Kiusaajaa kuvailtiin luonteeltaan itsekkääksi, ilkeäksi, vallanhaluiseksi ja kilpailuhenkiseksi. Kiusaajat olivat liikuntatunneilla usein taitavampia motorisesti kuin kiusatut. Kiusattua taas kuvailtiin araksi, puolustuskyvyttömäksi, erilaiseksi ja motorisilta taidoiltaan heikoksi. Kiusaamisen ehkäisyssä liikunnanopettajien mukaan tärkeintä on opettajien välinen yhteistyö, turvallisen ilmapiirin luominen sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettaminen. Oppilaiden mukaan ehkäisyssä on tärkeintä nopea puuttuminen kiusaamiseen, kilpailun vähentäminen, ryhmätyöskentely sekä oikeuden mukaisuus ja reiluus pelien ja leikkien aikana. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this thesis was to find out the ways and reasons for bullying during physical education classes and also figure out the opportunities for physical education teachers (PE teachers) to prevent and combat bullying at school. On the basis of research data, gender differences in bullying were also compared.
The research was carried out using qualitative research methods and the material was collected during the spring 2017 by means of the thematic interviews of PE teachers and questionnaires to pupils. The theme interview consisted of three themes: the ways of bullying, the reasons of bullying and the prevention and interference of bullying. There were six open questions in the questionnaire, which handled the ways and the reasons of bullying and the prevention and interference of bullying. Four physical education teachers and 74 pupils from two primary schools from central Finland participated in the study. Three of the PE teachers were teachers for boys and one for girls. 39 pupils were girls and 35 were boys.
Based on the results of the research, the most common forms of bullying in physical education classes are verbal and physical bullying. The exclusion and discrimination of the group were also emphasized by the responses of teachers and pupils. The girls' ways of bullying were often indirect, while the boys were straighter. Due to the reasons for bullying emerged weak physical abilities, differences, and the traits of the bullied and the bully. The bully was described as selfish, malicious, power-minded, and competitive. The bullies' motoric skills were often better than the bullied ones'. The bullied persons were described as weak, defenseless, different, and they also had weak motoric skills. In the prevention of bullying, according to PE teachers, the most important thing was the collaboration between PE teachers, the creation of a safe atmosphere and the teaching of emotional and interactive skills. According to the pupils, in prevention the most important thing to do is to intervene in bullying, reduce competition and emphasize teamwork, justice and fairness during games and play. | en |
dc.format.extent | 76 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | liikunnanopetus | |
dc.subject.other | kiusaamistavat | |
dc.title | Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa kokemuksia koulukiusaamisesta liikuntatunneilla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202004162768 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | liikuntakasvatus | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | liikunnanopettajat | |
dc.subject.yso | kiusaaminen | |
dc.subject.yso | koulukiusaaminen | |
dc.subject.yso | ehkäisy | |
dc.subject.yso | ilmapiiri | |