Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa kokemuksia koulukiusaamisesta liikuntatunneilla
Abstract
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää liikuntatunneilla tapahtuvan koulukiusaamisen tapoja, syitä sekä liikunnanopettajan mahdollisuuksia ehkäistä kiusaamista ja puuttua siihen tehokkaasti. Tekemäni tutkimuksen tutkimustiedon perusteella vertailtiin myös sukupuolten välisiä eroja kiusaamisessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin ja aineisto kerättiin keväällä 2017 liikunnanopettajien teemahaastatteluilla ja oppilaille tehdyillä kyselylomakkeilla. Teemahaastattelu koostui kolmesta teemasta, jotka olivat kiusaamisen tavat, kiusaamisen syyt ja kiusaamisen ehkäisy sekä puuttuminen. Kyselylomakkeessa oli kuusi avointa kysymystä, jotka käsittelivät kiusaamisen tapoja, syitä sekä kiusaamisen ehkäisyä ja siihen puuttumista. Tutkimukseen osallistui neljä liikunnanopettajaa ja yhteensä 74 oppilasta kahdesta Keski-Suomen alakoulusta. Opettajista kolme oli poikien miesliikunnanopettajia ja yksi tyttöjen naisliikunnanopettaja. Oppilaista 39 oli tyttöjä ja 35 poikia. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tutkimustulosten perusteella yleisimmät kiusaamistavat liikuntatunneilla ovat sanallinen ja fyysinen kiusaaminen. Myös ryhmän ulkopuolelle jättäminen ja syrjiminen korostuivat opettajien ja oppilaiden vastauksissa. Tyttöjen kiusaamistavat olivat usein epäsuoria, kun taas poikien suoria. Kiusaamista tapahtui eniten joukkuejakojen ja pelien aikana sekä pukuhuoneissa. Kiusaamisen syistä esiin nousivat heikot liikuntataidot ja erilaisuus sekä kiusatun sekä kiusaajan luonteenpiirteet. Kiusaajaa kuvailtiin luonteeltaan itsekkääksi, ilkeäksi, vallanhaluiseksi ja kilpailuhenkiseksi. Kiusaajat olivat liikuntatunneilla usein taitavampia motorisesti kuin kiusatut. Kiusattua taas kuvailtiin araksi, puolustuskyvyttömäksi, erilaiseksi ja motorisilta taidoiltaan heikoksi. Kiusaamisen ehkäisyssä liikunnanopettajien mukaan tärkeintä on opettajien välinen yhteistyö, turvallisen ilmapiirin luominen sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettaminen. Oppilaiden mukaan ehkäisyssä on tärkeintä nopea puuttuminen kiusaamiseen, kilpailun vähentäminen, ryhmätyöskentely sekä oikeuden mukaisuus ja reiluus pelien ja leikkien aikana.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004162768Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish