Show simple item record

dc.contributor.advisorCollin, Kaija
dc.contributor.authorSilvonen, Anna-Reetta
dc.contributor.authorKorpijaakko, Anna-Sofia
dc.date.accessioned2020-04-14T05:06:09Z
dc.date.available2020-04-14T05:06:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68499
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin tieto- ja viestintäteknologian yrityksen kehityskeskusteluissa esiintyneitä työhyvinvoinnin teemoja. Kehityskeskustelut ovat yksi väline työhyvinvoinnin tukemiseen, ja esimiehet ovat tärkeässä asemassa työyhteisön hyvinvoinnin mahdollistajana. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä työhyvinvointia edistäviä osa-alueita kehityskeskusteluissa käsiteltiin ja millä tavoin johtaminen tuki toiminnoillaan työhyvinvointia. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto on osa HeRMO-hankkeessa kerättyä viiden ICT-alan työntekijän kehityskeskusteluaineistoa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin, ja siinä näkyy teoriaohjautuvuus. Sisällönanalyysin perusteella työhyvinvointia edistäväksi tekijöiksi muodostui kolme pääluokkaa, joita olivat työyhteisökulttuuri, johtaminen sekä toimiva työympäristö. Tutkimuksen mukaan vuorovaikutussuhteet edistivät työyhteisön yhteisöllisyyttä ja sen jäsenten työhyvinvointia. Ne osoittautuivat myös keskeisimmäksi työyhteisöön sitoutumiseen vaikuttavaksi tekijäksi. Johtaminen tuki työntekijöiden hyvinvointia osallistamisen sekä kouluttautumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien tarjoamisen kautta. Myös alaisten urakehityksestä huolehtiminen ja oikeudenmukainen palkitseminen tuki hyvinvointia motivoinnin ja kannustamisen keinoin. Työhyvinvointia heikentäviä löydöksiä olivat tiimienvälinen tiedonjakaminen, yksittäiset konfliktitilanteet työntekijöiden välillä sekä avokonttorin aiheuttamat meluongelmat. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kehityskeskustelut tarjoavat monipuolisen toimintakentän hyvinvoinnin tukemiselle ja sen mahdollistamiselle. Eri näkökulmien esiintuominen kehityskeskusteluissa edistää työhyvinvointia ja mahdollistaa työhyvinvoinnin kehittämistoimenpiteitä. Työhyvinvoinnin tukeminen on merkityksellistä etenkin muuttuvassa työelämässä, ja sen positiiviset vaikutukset näkyvät niin organisaation menestyksen kuin yksilön hyvinvoinnin tasoilla. Tutkimus tarjoaa monipuolista tietoa työhyvinvoinnin osa-alueista, jotka ovat myös yhteneväisiä aikaisempien työhyvinvointia koskevien tutkimusten kanssa.fi
dc.format.extent67
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleTyöhyvinvoinnin tekijöiden esiintyminen ICT-alan yrityksen kehityskeskusteluissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202004142720
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysotieto- ja viestintätekniikka-ala
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysokehityskeskustelut
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record