Osallisuuden lisääminen 7.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien liikuntatunneilla : opetuskokeilujakson suunnittelu, toteutus ja arviointi
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 7.-luokkalaisten koetun autonomian tuntemuksia oppilasjohtoisilla menetelmillä toteutetuilla liikuntatunneilla. Tähän liittyen tarkoituksena oli myös suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetuskokeilujakso. Tutkimus oli laadullinen toimintatutkimus, joka toteutettiin pienessä keskisuomalaisessa yläkoulussa, liikunnanopetuksen sekaryhmässä, 7.-luokkalaisille tytöille (n=12) ja pojille (n=14). Oppilaat pääsivät vaikuttamaan opetuskokeilujakson liikuntatuntien sisältöihin, joiden pohjalta tutkijaopettaja suunnitteli jakson. Liikuntatunteja oli yhteensä kuusi kappaletta. Jokaisen tunnin jälkeen oppilailta kerättiin palautetta. Yhdessä palautteen ja tutkijaopettajan päiväkirjamerkintöjen pohjalta toimintaa pyrittiin kehittämään seuraavalle kerralle. Opetuskokeilujakson arviointi perustui pääosin oppilailta kerättyyn loppukyselyyn, tuntien jälkeisiin palautteisiin ja tutkijaopettajan päiväkirjamerkintöihin. Tutkimus osoitti ensinäkin sen, että oppilailla tapahtui koetun autonomian kohdalla muutosta positiivisempaan suuntaan vertailtaessa ennen ja jälkeen opetuskokeilujakson kerättyjä tuloksia. Loppukyselyn perusteella voidaan todeta, että opetuskokeilujaksosta pidettiin paljon. Tähän vaikutti mieluisat liikuntalajit sekä liikunnanopettajan olemus ja työtavat. Monen mielestä kaikki jakson aikainen toiminta oli kiinnostavaa. Lisäksi monet oppilaat kokivat erilaiset tuntien aikaiset harjoitukset liittyen oppilasjohtoisiin opetustyyleihin positiivisiksi tai edes neutraaleiksi seikoiksi. Joidenkin oppilaiden mielestä tunneilla ei edelleenkään opetettu niin kuin he halusivat, esimerkiksi erilaiset liikuntalajien taitoharjoitukset eivät heitä kiinnostaneet. Tutkijaopettajan päiväkirjamerkintöjen mukaan oman toiminnan arviointi oli oppilaille vaikeaa ja sekaryhmässä toimiminen oli haastavaa. Tutkimus osoitti sen, että oppilaat kannattaa ottaa mukaan liikuntatuntien suunnitteluun ja toteutukseen oman kehitystasonsa mukaisesti. Todennäköistä on, että oppilaiden osallisuudella on iso merkitys koettuun autonomiaan. Suuri merkitys oppilaiden viihtymiselle on myös liikunnanopettajalla, hänen olemuksellaan sekä hänen valitsemillaan työtavoilla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28992]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
5.-9.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien väliset erot tavoiteorientaatiossa ja kykyuskomuksissa ja niiden trendit
Hiukka, Pirta (2014)Pirta Hiukka (2014). 5.-9. luokkalaisten tyttöjen ja poikien väliset erot tavoiteorientaatiossa ja kykyuskomuksissa ja niiden trendit. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu-tutkielma, ... -
Liikunnanopettajien täydennyskoulutustutkimus osallisuuden ja autonomiaa tukevan opetuksen kehittämiseksi - PETALS
Lintunen, Taru; Polet, Juho; Laukkanen, Arto (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry., 2019)Liikunnanopetus on avainasemassa oppilaiden autonomisen eli omaehtoisen liikuntamotivaation edistämisessä. Tutkimus osoittaa, että autonomisesti motivoituneet ihmiset sitoutuvat tärkeänä pitämäänsä toimintaan, kuten ... -
7.- ja 9.-luokkalaisten sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunteen yhteys koettuun itsetuntoon liikuntatunneilla
Erikkilä, Emmi; Virtanen, Janna (2022)Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli selvittää 7. ja 9.-luokkalaisten sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunteen ja koetun itsetunnon yhteyttä liikuntatunneilla. Sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunteen yhteyttä itsetunnon ... -
Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa
Anttila, Anna-Kaisa; Ketonen, Jenna (2022)Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lisäsikö CDG-mallin mukainen opetus oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemuksia liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.