Osallisuuden lisääminen 7.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien liikuntatunneilla : opetuskokeilujakson suunnittelu, toteutus ja arviointi
Authors
Date
2020Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 7.-luokkalaisten koetun autonomian tuntemuksia oppilasjohtoisilla menetelmillä toteutetuilla liikuntatunneilla. Tähän liittyen tarkoituksena oli myös suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetuskokeilujakso. Tutkimus oli laadullinen toimintatutkimus, joka toteutettiin pienessä keskisuomalaisessa yläkoulussa, liikunnanopetuksen sekaryhmässä, 7.-luokkalaisille tytöille (n=12) ja pojille (n=14). Oppilaat pääsivät vaikuttamaan opetuskokeilujakson liikuntatuntien sisältöihin, joiden pohjalta tutkijaopettaja suunnitteli jakson. Liikuntatunteja oli yhteensä kuusi kappaletta. Jokaisen tunnin jälkeen oppilailta kerättiin palautetta. Yhdessä palautteen ja tutkijaopettajan päiväkirjamerkintöjen pohjalta toimintaa pyrittiin kehittämään seuraavalle kerralle. Opetuskokeilujakson arviointi perustui pääosin oppilailta kerättyyn loppukyselyyn, tuntien jälkeisiin palautteisiin ja tutkijaopettajan päiväkirjamerkintöihin. Tutkimus osoitti ensinäkin sen, että oppilailla tapahtui koetun autonomian kohdalla muutosta positiivisempaan suuntaan vertailtaessa ennen ja jälkeen opetuskokeilujakson kerättyjä tuloksia. Loppukyselyn perusteella voidaan todeta, että opetuskokeilujaksosta pidettiin paljon. Tähän vaikutti mieluisat liikuntalajit sekä liikunnanopettajan olemus ja työtavat. Monen mielestä kaikki jakson aikainen toiminta oli kiinnostavaa. Lisäksi monet oppilaat kokivat erilaiset tuntien aikaiset harjoitukset liittyen oppilasjohtoisiin opetustyyleihin positiivisiksi tai edes neutraaleiksi seikoiksi. Joidenkin oppilaiden mielestä tunneilla ei edelleenkään opetettu niin kuin he halusivat, esimerkiksi erilaiset liikuntalajien taitoharjoitukset eivät heitä kiinnostaneet. Tutkijaopettajan päiväkirjamerkintöjen mukaan oman toiminnan arviointi oli oppilaille vaikeaa ja sekaryhmässä toimiminen oli haastavaa. Tutkimus osoitti sen, että oppilaat kannattaa ottaa mukaan liikuntatuntien suunnitteluun ja toteutukseen oman kehitystasonsa mukaisesti. Todennäköistä on, että oppilaiden osallisuudella on iso merkitys koettuun autonomiaan. Suuri merkitys oppilaiden viihtymiselle on myös liikunnanopettajalla, hänen olemuksellaan sekä hänen valitsemillaan työtavoilla.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
5.-9.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien väliset erot tavoiteorientaatiossa ja kykyuskomuksissa ja niiden trendit
Hiukka, Pirta (2014)Pirta Hiukka (2014). 5.-9. luokkalaisten tyttöjen ja poikien väliset erot tavoiteorientaatiossa ja kykyuskomuksissa ja niiden trendit. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu-tutkielma, ... -
Liikunnanopettajien täydennyskoulutustutkimus osallisuuden ja autonomiaa tukevan opetuksen kehittämiseksi - PETALS
Lintunen, Taru; Polet, Juho; Laukkanen, Arto (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry., 2019)Liikunnanopetus on avainasemassa oppilaiden autonomisen eli omaehtoisen liikuntamotivaation edistämisessä. Tutkimus osoittaa, että autonomisesti motivoituneet ihmiset sitoutuvat tärkeänä pitämäänsä toimintaan, kuten ... -
7.- ja 9.-luokkalaisten sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunteen yhteys koettuun itsetuntoon liikuntatunneilla
Erikkilä, Emmi; Virtanen, Janna (2022)Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli selvittää 7. ja 9.-luokkalaisten sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunteen ja koetun itsetunnon yhteyttä liikuntatunneilla. Sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunteen yhteyttä itsetunnon ... -
Oppilaiden motivaatio liikuntatunneilla ja toimintakykytestitunnilla
Manninen, Mika (2012)Mika Manninen. 2012. Oppilaiden motivaatio liikuntatunneilla ja toimintakykytestitun-nilla. Liikuntakasvatuksen laitos. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma. 102 s., 9 s. liites. ______________ ...