dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Peurala, Katri | |
dc.date.accessioned | 2020-03-31T05:30:16Z | |
dc.date.available | 2020-03-31T05:30:16Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68384 | |
dc.description.abstract | Monet opiskelijat lähtevät opiskeluaikana mukaan järjestötoimintaan esimerkiksi oman opiskelualan ainejärjestöön. Järjestötoimintaan lähdetään mukaan monista syistä. Erityisen kiinnostavaa on, saako järjestötoiminnasta jotain sellaista, mitä pelkästä musiikinopettajan koulutuksesta ei saa.
Tässä maisterintutkielmassa tutkin, mitä tietoja ja taitoja järjestötoiminnassa mukana oleminen kerryttää tulevaa työelämää ajatellen. Keskiössä ovat tietojen ja taitojen lisäksi opettajuus, ammatti-identiteetti ja verkostot järjestötoiminnan näkökulman kautta. Lopuksi pureudun vielä opiskelun ja järjestötoiminnan suhteeseen. Tutkielman aineisto on koottu viidestä haastattelusta. Haastateltavilla on kaikilla takanaan samankaltainen tausta järjestötoiminnasta opiskeluaikana. Haastattelut on toteutettu lukuvuoden 2018-2019 aikana.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että järjestötoiminnassa mukana oleminen on kehittänyt erityisesti organisointitaitoja, laajentanut ymmärrystä päätöksenteosta koulussa ja sen sisäisiä rakenteita. Järjestötoiminnan katsottiin myös antaneen sellaisia taitoja, joita ei suoraan koulutuksesta saa. Ammatti-identiteetin ja asiantuntijuuden suhteen järjestötoiminta nähtiin yhtenä osa-alueena. Järjestötoiminnassa mukana olemisen myötä koettiin, että verkostot olivat laajemmat ja moninaisemmat kuin ne olisivat olleet muuten. Jokaisen haastateltavan mielestä järjestötoimintaa opiskeluaikana tulisi tunnustaa enemmän ja opiskelijoiden tulisi saada enemmän tukea toiminnassa mukana olemiseen. | fi |
dc.format.extent | 55 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Järjestötoiminta musiikinopettajan opettajuutta tukemassa : mitä tietoja ja taitoja musiikinopettaja voi saada työelämään järjestötoiminnasta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202003312598 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | musiikinopettajat | |
dc.subject.yso | järjestötoiminta | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | asiantuntijuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |