Järjestötoiminta musiikinopettajan opettajuutta tukemassa : mitä tietoja ja taitoja musiikinopettaja voi saada työelämään järjestötoiminnasta
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Monet opiskelijat lähtevät opiskeluaikana mukaan järjestötoimintaan esimerkiksi oman opiskelualan ainejärjestöön. Järjestötoimintaan lähdetään mukaan monista syistä. Erityisen kiinnostavaa on, saako järjestötoiminnasta jotain sellaista, mitä pelkästä musiikinopettajan koulutuksesta ei saa.
Tässä maisterintutkielmassa tutkin, mitä tietoja ja taitoja järjestötoiminnassa mukana oleminen kerryttää tulevaa työelämää ajatellen. Keskiössä ovat tietojen ja taitojen lisäksi opettajuus, ammatti-identiteetti ja verkostot järjestötoiminnan näkökulman kautta. Lopuksi pureudun vielä opiskelun ja järjestötoiminnan suhteeseen. Tutkielman aineisto on koottu viidestä haastattelusta. Haastateltavilla on kaikilla takanaan samankaltainen tausta järjestötoiminnasta opiskeluaikana. Haastattelut on toteutettu lukuvuoden 2018-2019 aikana.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että järjestötoiminnassa mukana oleminen on kehittänyt erityisesti organisointitaitoja, laajentanut ymmärrystä päätöksenteosta koulussa ja sen sisäisiä rakenteita. Järjestötoiminnan katsottiin myös antaneen sellaisia taitoja, joita ei suoraan koulutuksesta saa. Ammatti-identiteetin ja asiantuntijuuden suhteen järjestötoiminta nähtiin yhtenä osa-alueena. Järjestötoiminnassa mukana olemisen myötä koettiin, että verkostot olivat laajemmat ja moninaisemmat kuin ne olisivat olleet muuten. Jokaisen haastateltavan mielestä järjestötoimintaa opiskeluaikana tulisi tunnustaa enemmän ja opiskelijoiden tulisi saada enemmän tukea toiminnassa mukana olemiseen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kokemuksia laaja-alaisesta opettajuudesta : luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien ammatillisen minäkäsityksen tarkastelua
Sundberg, Camilla (2013)Tutkimuksessa tarkastellaan Jyväskylän yliopistossa luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien kokemuksia laaja-alaisesta opettajuudesta. Tarkastelun kohteena ovat koulutukseen hakeutuminen, asiantuntijuus, ... -
Musiikinopettajan ammatti-identiteetin kehittyminen Jyväskylän yliopistossa musiikkikasvatuksen koulutusohjelmassa
Räsänen, Outi; Vänni, Sini (2005) -
"Kun sydän vie, niin kyl se on se juttu" : musiikki musiikinopettajan voimavarana
Jaatinen, Eveliina (2012)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.