University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Social media influencers in Finland : brand fit and communication strategy roles

Thumbnail
View/Open
554.5Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Huttula, Tia
Date
2020
Discipline
MarkkinointiMarketing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Vaikuttajamarkkinointi on kasvussa sosiaalisessa mediassa, kun muiden massamedioiden käyttö ja suosio on laskussa. Samaan aikaan yritykset etsivät tehokkaampia työkaluja yleisön tavoittamiseen sekä asiakkaiden kanssa kommunikointiin. Kuluttajat luottavat erityisesti vertaisarvioituun sisältöön. Vaikuttajien tuottama sisältö luo kuluttajille tutkitusti vastaavan mielikuvan - se nähdään luotettavana ja uskottavana sisältönä. Vaikuttajilla on kyky vaikuttaa kuluttajien ostopäätökseen, mikäli heidän yleisönsä pystyy samaistumaan vaikuttajaan. Yrityksen ja vaikuttajan yhteistyön onnistumisen edellytys on brändin ja tuotteen sopivuus vaikuttajan imagoon, sillä yleisöstä tulee epäileväinen sisältöä kohtaan, jos yhteistyö on liian ilmeinen. Vaikuttajayhteistyön lisäksi vaikuttaja voi täyttää erilaisia rooleja yrityksessä yhteistyön aikana. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa miten yritykset varmistavat brändin sopivuuden sosiaalisen median vaikuttajan (SMV) kanssa sekä mitä rooleja SMV toteuttaa yhteistyön aikana. Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli hankkia vastaus tutkimuskysymykseen haastattelemalla vaikuttajamarkkinointia toteuttavia yrityksiä, media- ja vaikuttajatoimistoa. Tutkimuslöydöksiä verrattiin aikaisempien tutkimusten tuloksiin ja päätelmät tehtiin sen pohjalta. Ensimmäinen merkittävä löydös oli, että alussa on tärkeä varmistaa brändin sopivuus huolellisella SMV:n kohdeyleisön tarkastuksella, lisäksi varmistetiin, että yleisö sopii yrityksen tavoitteisiin. Tämän jälkeen tarkistettiin SMV:n arvot sekä hänen kanavansa sisältö, SMV:n luonteen ja tyypin varmistamiseksi. Toinen merkittävä löydös oli, että SMV:n roolit yhteystyön aikana rajautui sisällöntuottamiseen sekä brändikasvona esiintymiseen yrityksen tapahtumissa. Teoreettisesta viitekehyksestä tunnistettiin lisävaiheita SMV:n valintaan, jotta brändi sopivuus voidaan varmistaa entistä paremmin. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä ehdotettiin lisärooleja, joiden avulla SMV:aa voidaan käyttää monipuolisesti parempien tulosten saavuttamiseksi ja varmistamiseksi. ...
 
Influencer marketing practices are growing on social media channels, while the usage of other mass-media channels is decreasing, prompting organisations to search for new tools to communicate efficiently with their target audiences. Consumers trust peerreviewed content; influencer content, also perceived as trustworthy and credible, is considered to have the same impact. Influencers can affect purchase intentions if the audience identifies with them. For a successful collaboration with an influencer, the organisation needs to ensure that the brand fit is suitable, as the audience will become suspicious if the paid collaboration is too apparent. In addition, an organisation can ask the influencer to perform many roles during the collaboration. The objectives of this study, therefore, are to discover how organisations ensure brand fit with the social media influencer (SMI) and identify the roles fulfilled by the SMI in an organisation. To gain an understanding of the research topic, the qualitative research uses interviews with organisations as well as with media and influencer agencies located in Finland. Comparing the findings with previous research, two main implications were found. First, to ensure brand fit, the SMI’s target audience is carefully checked to see if it matches the organisation’s target audience; the values and content of the SMI are then checked to understand their character. The second implication is that the SMI’s roles, among others, are those of content creator and protagonist. Theoretical implications suggested additional steps in the SMI selection process to ensure the brand fit more accurately; there were also implications that extensive use of the SMI’s roles would reach more effective outcomes. ...
 
Keywords
social media influencer SMI brand fit sosiaalinen media brändit viestintästrategiat markkinointi social media brands communication strategies marketing
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003302560

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23403]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • 'You really are a great big sister’ : parasocial relationships, credibility, and the moderating role of audience comments in influencer marketing 

    Reinikainen, Hanna; Munnukka, Juha; Maity, Devdeep; Luoma-aho, Vilma (Taylor & Francis, 2020)
    This study examines the moderating role of audience comments in influencer marketing. A YouTube vlog entry by a social media influencer featuring the endorsement of a brand was studied, and an experimental design featuring ...
  • Digitization of the communication and its implications for marketing 

    Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014)
  • Strategic influencer communication and formation of purchase intention in social networking sites 

    Soininen, Sampo (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, kuinka ostoaikomus muodostuu sosiaalisen median kanavissa kuten YouTubessa, Facebookissa tai Instagramissa hyödyntäen vaikuttajamarkkinointia markkinointikeinona. Tutkimuksen ...
  • Smartphone Usage Among Millennial in Finland and Implications for Marketing Segmentation Strategies : Lessons for Nigeria 

    Olaleye, Sunday Adewale; Sanusi, Ismaila Temitayo; Ukpabi, Dandison; Aina, Oladapo (Springer, 2018)
    The study examines smart phone usage by millennials based on different criteria of operating system, Wi-Fi, text messaging, internet surfing and social media. The study used quantitative methodology and data were gathered ...
  • Sustainability communication on social media : a study on the most sustainable brands in Finland 

    Artemova, Alexandra (2020)
    Today’s consumers are becoming increasingly conscious about sustainability issues. For this reason, it is essentially important for companies to not only address these issues, but also transparently and authentically ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre