OHO-opas: opiskelukykyä, hyvinvointia ja osallisuutta korkeakouluihin
Hyvä lukija, edessäsi on tällä hetkellä OHO-opas, joka johdattaa Sinua erilaisiin tapoihin huomioida opiskelijoiden opiskelukykyä, hyvinvointia ja osallisuutta. Hienoa, kun olet kiinnostunut tästä perustavaa laatua olevasta asiasta.
OHO! eli Opiskelukyvyn, hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäminen korkeakouluissa on toiminut Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamana kehittämishankkeena vuosina 2017–2019. Olemme 11 korkeakoulun voimin tehneet työtä, jotta opiskelijat Suomessa voisivat paremmin opintojensa aikana nyt ja tulevaisuudessa. Tehtävämme korkeakouluyhteisöissä on tukea opiskelijoita ja toimia yhdessä heidän kanssaan, jotta heidän kasvunsa hyvinvoiviksi kansalaisiksi ja asiantuntijoiksi toteutuu.
OHO-oppaaseen on koottu käytännön menetelmiä ja tutkittua tietoa, joiden avulla voit laaja-alaisesti edistää opiskeluhyvinvointia yhteisössäsi ja yhteisösi kanssa. Opas koostuu OHO-verkoston asiantuntijoiden laatimista artikkeleista, joissa avataan kehitettyjä menetelmiä ja annetaan vinkkejä niiden hyödyntämiseen. Kunkin artikkelin päättää menetelmien ytimet tiivistävä OHO-laatikko sekä käytettyjen käsitteiden määritelmät. Oppaan loppuun on koottu hakemistoksi artikkeleissa käytetyt käsitteet sekä kaikki lähteet lähdeluetteloksi.
Se, että parhaillaan luet opastamme, kertoo meille, että olet kiinnostunut kehittämään opiskelijoiden oppimisympäristöjä ja -yhteisöjä. Olemme tästä hyvin iloisia ja samalla kutsumme sinua yhteistyöhön, jonka tavoitteena on saada kaikki Suomen korkeakoulut OHO-korkeakouluiksi vuoteen 2030 mennessä. Työtä tämän eteen on vielä paljon tehtävänä.
Mitä tämä yhteistyö sitten voisi olla käytännössä? Ensiksikin ehdotamme, että lukiessasi tätä opasta toimit kriittisenä ystävänä ja annat palautetta kaikesta siitä, mikä vahvistaa tai laajentaa tämän oppaan sisältöjä. Toiseksi toivomme, että voisit kertoa, millaisia hyviä käytäntöjä, kehittämishankkeita ja tutkimuksia teidän talossanne jo tehdään tai suunnitellaan tehtäviksi. Kolmanneksi, mitäpä jos jatkossa voisimme yhdessä henkilöstön ja opiskelijoiden kanssa järjestää opiskeluhyvinvoinnin kiertueita korkeakoulupaikkakunnilla? Mitä ja millaisia ne olisivat, sitä voimme yhdessä suunnitella ja toteuttaa.
Tämä opas on siis tarkoitettu hyödynnettäväksi, täydennettäväksi ja kehitettäväksi yhdessä. 1 Synnytetään ja kootaan yhteisöllisesti ja entistä moniäänisemmin uusia tapoja tukea hyvinvointia korkeakouluissa. Toivomme, että OHO-opas kuluu käytössäsi ja voit tuoda siihen oman, ainutlaatuisen osaamisesi. Kiitos, kun välität!
Jyväskylässä 20.12.2019
Toimittajat
Ulla Klemola
OHO!-hankkeen johtaja
Heini Ikäheimo OHO!-koordinaattori
Tytti Hämäläinen
OHO!-hankeavustaja
...
ISBN
978-951-39-8110-5Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Elektroniset kirjat [551]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Perustaidoilla arjen osallisuutta ja hyvinvointia
Tammelin-Laine, Taina; Riuttanen, Sanna; Kyckling, Erja (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019) -
Hyvinvointia lukioon : hyvinvointitutoreiden ja vastuuopettajien kokemuksia Hyvinvointia lukioon -kehittämishankkeesta
Ojanen, Elise; Vainikka, Heidi (2022)Suomalaisnuorten hyvinvointi on heikentynyt viime vuosina (THL 2021b). Lisäksi keväällä 2020 alkanut koronaviruspandemia on aiheuttanut edelleen huolta nuorten hyvinvoinnista ja jaksamisesta (Wennberg ym. 2020; Kauppinen ... -
Orjatyötä vai osallisuutta : tutkimus osallistavasta sosiaaliturvasta ja sen tavoitteista
Tolonen, Laura (2015) -
Ohjaamisen haasteet lapsijohtoisessa tutkimusprojektissa : ohjaajan toiminta mahdollistamassa tai rajoittamassa lasten osallisuutta
Sinisilta, Niina (2014)Tutkimuksessa tarkasteltiin lapsijohtoisen tutkimuksen ohjaamiseen liittyviä haasteita sekä sitä, miten ohjaaja toiminnallaan ja valinnoillaan mahdollistaa tai rajoittaa lasten osallisuutta. Tutkimuskohteena oli ... -
Tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus opetuksessa : opettajien näkemyksiä osallisuudesta ja kokemuksia osallisuutta edistävistä käytänteistä yläkoulussa
Yli-Kojola, Kaisa (2018)Oppilaiden osallisuutta on tutkittu paljon viime vuosina. Tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus on kuitenkin jäänyt vähemmälle huomiolle tutkimuksissa ja käytännön työssä kouluissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.