Leisure Reading (But Not Any Kind) and Reading Comprehension Support Each Other : A Longitudinal Study Across Grades 1 and 9
Torppa, M., Niemi, P., Vasalampi, K., Lerkkanen, M.-K., Tolvanen, A., & Poikkeus, A.-M. (2020). Leisure Reading (But Not Any Kind) and Reading Comprehension Support Each Other : A Longitudinal Study Across Grades 1 and 9. Child Development, 91(3), 876-900. https://doi.org/10.1111/cdev.13241
Julkaistu sarjassa
Child DevelopmentTekijät
Päivämäärä
2020Oppiaine
Esi- ja alkuopetusKasvatuspsykologiaPsykologiaPre- and Early Childhood EducationKasvatuspsykologiaPsychologyTekijänoikeudet
© 2019 Society for Research in Child Development
This study examines associations between leisure reading and reading skills in data of 2,525 students followed from age 7 to 16. As a step further from traditional cross‐lagged analysis, a random intercept cross‐lagged panel model was used to identify within‐person associations of leisure reading (books, magazines, newspapers, and digital reading), reading fluency, and reading comprehension. In Grades 1–3 poorer comprehension and fluency predicted less leisure reading. In later grades more frequent leisure reading, particularly of books, predicted better reading comprehension. Negative associations were found between digital reading and reading skills. The findings specify earlier findings of correlations between individuals by showing that reading comprehension improvement, in particular, is predicted by within‐individual increases in book reading.
Julkaisija
Wiley-Blackwell Publishing, Inc.ISSN Hae Julkaisufoorumista
0009-3920Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28995363
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
How Are Practice and Performance Related? Development of Reading From Age 5 to 15
van Bergen, Elsje; Vasalampi, Kati; Torppa, Minna (John Wiley & Sons, 2021)Does reading a lot lead to better reading skills, or does reading a lot follow from high initial reading skills? The authors present a longitudinal study of how much children choose to read and how well they decode and ... -
Developmental leisure reading profiles and their association with reading skills across Grades 1–9
Ulvinen, Emmi; Psyridou, Maria; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Poikkeus, Anna-Maija; Siekkinen, Martti; Torppa, Minna (Elsevier, 2024)This study examined the developmental profiles of different leisure reading habits and their association with reading fluency and comprehension in 2525 Finnish students from Grade 1 to 9. Four profiles were identified based ... -
Editorial : Letter-sound knowledge, reading, reading comprehension and full literacy
Lyytinen, Heikki; Grigorenko, Elena L.; Sigmundsson, Hermundur (Frontiers Media SA, 2024) -
Nostoja neljäsluokkalaisten lukutaitotutkimuksen tuloksista
Sirén, Marjo; Leino, Kaisa (Finra ry, 2023)Neljäsluokkalaisten lukutaidon tasoa tarkastelevan PIRLS-tutkimuksen (Progress in International Reading Literacy Study) uusimmat tulokset julkaistiin toukokuussa 2023. Viiden vuoden välein toistuva tutkimus sisältää ... -
Kirjojen lukeminen tukee luetun ymmärtämisen kehitystä
Torppa, Minna; Nurminen, Tiia; Niemi, Pekka; Vasalampi, Kati; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Tolvanen, Asko; Poikkeus, Anna-Maija (Niilo Mäki Instituutti, 2021)Tässä artikkelissa esittelemme keskeiset havainnot tutkimuksesta (Torppa ym., 2020), jossa tarkasteltiin vapaa-ajan lukemisen ja lukutaidon kehityksen suhdetta. Kysyimme, ennustaako lukutaito lukemisen määrää vai ennustaako ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.