Lukutaitofoorumista lukuliikkeeseen
Onnela, A., & Sulkunen, S. (2018). Lukutaitofoorumista lukuliikkeeseen. Kielikukko, 37(4), 3-8. http://www.parnet.fi/~finra/Kielikukko/Kielikukko%204%202018%20www.pdf
Published in
KielikukkoDate
2018Copyright
© 2018 Suomen puhe-luki-yhdistys FinRA
Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen asetti syksyllä 2017 lukutaitofoorumin, jonka tehtävänä oli laatia lasten ja nuorten lukemisharrastuksen ja lukutaidon kehittämisen suuntaviivat (OKM/97/040/2017, asettamispäätös). Lukutaitofoorumi julkaisi suosituksensa 14.9., ja jatkaa toimintaansa vuoden 2018 loppuun. Tässä artikkelissa kuvaamme foorumin työskentelyä sekä suosituksia. Pohdimme myös niiden vaikuttavuusmahdollisuuksia.
Publisher
FinRA ryISSN Search the Publication Forum
0780-0940Keywords
Original source
http://www.parnet.fi/~finra/Kielikukko/Kielikukko%204%202018%20www.pdfPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28752208
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kirjojen lukeminen tukee luetun ymmärtämisen kehitystä
Torppa, Minna; Nurminen, Tiia; Niemi, Pekka; Vasalampi, Kati; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Tolvanen, Asko; Poikkeus, Anna-Maija (Niilo Mäki Instituutti, 2021)Tässä artikkelissa esittelemme keskeiset havainnot tutkimuksesta (Torppa ym., 2020), jossa tarkasteltiin vapaa-ajan lukemisen ja lukutaidon kehityksen suhdetta. Kysyimme, ennustaako lukutaito lukemisen määrää vai ennustaako ... -
Nuorten vapaa-ajan lukeminen: matkalla arvoteksteistä kokonaislukemiseen
Kangas, Hanna (2018)Lukeminen on pitkään käsitetty pääasiassa kirjallisuuden ja lehtien lukemisena. Kuitenkin lukemisen tavat, tekstimaailma sekä lukutaidolle asetetut vaatimukset ovat jatkuvassa muutoksessa. Nuorten sähköisten viestimien ... -
How Are Practice and Performance Related? Development of Reading From Age 5 to 15
van Bergen, Elsje; Vasalampi, Kati; Torppa, Minna (John Wiley & Sons, 2021)Does reading a lot lead to better reading skills, or does reading a lot follow from high initial reading skills? The authors present a longitudinal study of how much children choose to read and how well they decode and ... -
"Lukeminen vaan jotenkin tuntuu mukavalta ja sitte on kivaa kun ei vaan koko ajan oo puhelimella" : oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä lukemisesta sekä lukemiseen kannustamisesta koulussa
Ekroos, Sini (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia ja käsityksiä 3.−4.-luokkalaisilla oppilailla oli kirjojen ja lehtien lukemisesta sekä lukemisesta harrastuksena. Sen lisäksi tutkittiin, miten oppilaat ... -
Reading Development from Kindergarten to Age 18 : The Role of Gender and Parental Education
Manu, Mari; Torppa, Minna; Vasalampi, Kati; Lerkkanen, Marja‐Kristiina; Poikkeus, Anna‐Maija; Niemi, Pekka (John Wiley & Sons, 2023)The gender difference in reading achievement in favor of adolescent girls is a robust finding in the literature, but the evidence is mixed when considering younger children. The present study followed the development of ...