Lukutaitofoorumista lukuliikkeeseen
Onnela, A., & Sulkunen, S. (2018). Lukutaitofoorumista lukuliikkeeseen. Kielikukko, 37 (4), 3-8. Retrieved from http://www.parnet.fi/~finra/Kielikukko/Kielikukko%204%202018%20www.pdf
Published in
KielikukkoDate
2018Discipline
Suomen kieliCopyright
© 2018 Suomen puhe-luki-yhdistys FinRA
Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen asetti syksyllä 2017 lukutaitofoorumin, jonka tehtävänä oli laatia lasten ja nuorten lukemisharrastuksen ja lukutaidon kehittämisen suuntaviivat (OKM/97/040/2017, asettamispäätös). Lukutaitofoorumi julkaisi suosituksensa 14.9., ja jatkaa toimintaansa vuoden 2018 loppuun. Tässä artikkelissa kuvaamme foorumin työskentelyä sekä suosituksia. Pohdimme myös niiden vaikuttavuusmahdollisuuksia.
Publisher
FinRA ryISSN Search the Publication Forum
0780-0940Keywords
Original source
http://www.parnet.fi/~finra/Kielikukko/Kielikukko%204%202018%20www.pdfMetadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kirjojen lukeminen tukee luetun ymmärtämisen kehitystä
Torppa, Minna; Nurminen, Tiia; Niemi, Pekka; Vasalampi, Kati; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Tolvanen, Asko; Poikkeus, Anna-Maija (Niilo Mäki Instituutti, 2021)Tässä artikkelissa esittelemme keskeiset havainnot tutkimuksesta (Torppa ym., 2020), jossa tarkasteltiin vapaa-ajan lukemisen ja lukutaidon kehityksen suhdetta. Kysyimme, ennustaako lukutaito lukemisen määrää vai ennustaako ... -
Home Literacy Activities and Children’s Reading Skills, Independent Reading, and Interest in Literacy Activities From Kindergarten to Grade 2
Silinskas, Gintautas; Sénéchal, Monique; Torppa, Minna; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Frontiers Media, 2020)According to the Home Literacy Model (Sénéchal and LeFevre, 2002, 2014), young children can be exposed to two distinct types of literacy activities at home. First, meaning-related literacy activities are those where print ... -
Development of literacy in kindergarten and primary school
Leppänen, Ulla (Jyväskylän yliopisto, 2006) -
Addressing health literacy in schools in the WHO European Region
Paakkari, Leena; Inchley, Jo; Schulz, Anette; Weber, Martin W.; Okan, Orkan (WHO Regional Office for Europe, 2019)Health literacy is a key determinant of health (1). Several studies have reported a positive association between high levels of health literacy and better health outcomes in children (2-4). For example, the WHO collaborative ... -
How Are Practice and Performance Related? Development of Reading From Age 5 to 15
van Bergen, Elsje; Vasalampi, Kati; Torppa, Minna (John Wiley & Sons, 2021)Does reading a lot lead to better reading skills, or does reading a lot follow from high initial reading skills? The authors present a longitudinal study of how much children choose to read and how well they decode and ...