University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Rakentavan vuorovaikutuksen (NVC) soveltaminen luokanopettajan työssä

Thumbnail
View/Open
656.5Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Viitamäki, Juha
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä rakentavan vuorovaikutuksen (Nonviolent Communication, NVC) soveltamisesta luokanopettajan työssä. Tutkimuksen teoriaosassa on perehdytty rakentavaan vuorovaikutukseen (NVC) liittyvien näkökulmien erittelyyn sekä käsitteiden määrittelyyn. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus ja siinä käytettiin metodisena otteena fenomenografiaa. Tutkittavien joukko koostui luokanopettajista (n=5), jotka olivat kaikki perehtyneet rakentavaan vuorovaikutukseen (NVC) ja soveltaneet sitä luokanopettajan työssään. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina (n=5), joiden sisältö litteroitiin ja analysoitiin. Pohjautuen tutkimukselle keskeisiin merkityksiin aineisto kategorisoitiin ominaisuuksien mukaan. Samalla pyrittiin löytämään kategorioita yhdistäviä ja erottavia tekijöitä. Tutkimustulosten mukaan luokanopettajien käsityksissä rakentavan vuorovaikutuksen (NVC) soveltamisesta luokanopettajan työssä oli havaittavissa laadullisia eroja. Tuloksista ilmeni, että luokanopettajat olivat kokeneet rakentavan vuorovaikutuksen (NVC) auttaneen heitä vuorovaikutustilanteissa oppilaiden ja heidän huoltajiensa kanssa. Tutkimustulosten mukaan haastateltavat luokanopettajat kokivat oppilaita haastavien vuorovaikutustilanteiden käsittelyihin käytettävissä olevan ajan vähyyden heikentävän heidän mahdollisuuksiaan selvittää haastavia tilanteita dialogisilla tavoilla. Luokanopettajat näkivät dialogisten käsittelytapojen edesauttavan sekä oppilaiden ja opettajan että oppilaiden välisen vuorovaikutuksen ja suhteiden kehittymistä parempaan suuntaan. Tutkimuksen perusteella on syytä jatkaa keskustelua sen suhteen, millaista vuorovaikutusosaamista luokanopettajat mahdollisesti kaipaisivat työhönsä kiireen ja haastavien vuorovaikutustilanteiden muodostaman paineen alla. ...
Keywords
rakentava vuorovaikutus fenomenografia vuorovaikutus oppilaat luokanopettajat tunteet
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003162408

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23381]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Wilma luokanopettajan työssä ja osana kodin ja koulun välistä vuorovaikutusta 

    Karppanen, Hilkka-Liisa; Töllinen, Heli (2019)
    Wilma on kodin ja koulun väliseen sähköiseen viestintään tarkoitettu verkkopalvelu. Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää, millä tavalla luokanopettajat käyttävät Wilmaa työssään sekä millaisia hyötyjä ja ...
  • Luokanopettajan kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä kohtaamisesta koulun arjessa 

    Kuusi, Annika (2017)
  • Voimavarat ja haasteet luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyössä : oppilaan tukeminen kouluarjessa : ” Se ei oo välttämättä sen oppilaan kannalta paras, että tehdään vaan semmosia laastariratkaisuja.” 

    Vihriälä, Riina (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyön voimavaroja sekä haasteita. Tutkimuksessa pohditaan myös autonomian ja yhteisöllisyyden paradigmaa ja kolmiportaisen tuen toteutumista ...
  • Luokanopettajien ja -opettajaopiskelijoiden käsityksiä luokanopettajan työn kuormitus- ja voimavaratekijöistä 

    Pitkänen, Laura; Mäkinen, Isa (2020)
    Viime aikoina luokanopettajan työ ja työssä kuormittuminen ovat saaneet suurta mediahuomiota. Opetusalan työolobarometrin (Länsikallio, Kinnunen & Ilves 2018) tulokset osoittavat luokanopettajien työssäjaksamisen heikenneen, ...
  • Luokanopettajan työssä jaksaminen 

    Koivisto, Laura (2013)
    Koivisto, L. 2013. LUOKANOPETTAJAN TYÖSSÄ JAKSAMINEN. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma, 83 s. ja 2 liitettä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre