Show simple item record

dc.contributor.advisorTarnanen, Mirja
dc.contributor.advisorKostiainen, Emma
dc.contributor.authorLeppälä, Noora
dc.contributor.authorViinikainen, Vilma
dc.date.accessioned2020-03-13T10:36:00Z
dc.date.available2020-03-13T10:36:00Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68148
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta. Selvitimme, mitkä asiat yliopistokontekstissa tapahtuneessa koira-avusteisessa opetuksessa olivat opiskelijoille ja opettajille merkityksellisiä sekä keskeisiä. Tarkastelimme asiaa työskentelyn organisoijan sekä toiminnan vastaanottajan näkökulmasta. Tutkimus on laadullinen ja sen lähestymistapa on fenomenologinen. Tutkimusaineisto kerättiin kevään 2019 aikana kahden esiintymisvarmuutta tukevan kurssin opiskelijoilta ja opettajilta kyselylomakkeella sekä puolistrukturoidulla haastattelulla. Tutkimukseen osallistui 21 opiskelijaa ja neljä opettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tulosten mukaan koiran ja opiskelijan välinen vuorovaikutus oli merkittävässä asemassa sekä opiskelijoiden että opettajien mielestä. Keskeisiä tekijöitä vuorovaikutuksessa olivat koiran läsnäolo, tuki ja hyväksyntä. Suurin osa opiskelijoista sai koira-avusteisesta opetuksesta positiivisen oppimiskokemuksen, ja työskentelytapa oli heille mielekäs. Opettajat korostivat, että koira-avusteisella opetuksella täytyy olla pedagoginen merkitys. Lisäksi he kokivat opetuksen toteuttamisen vaativan yhteistyötä ja etukäteisjärjestelyjä onnistuakseen. Tulosten mukaan koira-avusteisella opetuksella on perusteltu paikka yliopistokontekstissa. Tutkimus tuo uutta tietoa opiskelijoiden ja opettajien näkemyksistä aiheesta. Työskentelytapaa tulee kuitenkin kehittää eteenpäin ja siksi jatkotutkimusta tarvitaan.fi
dc.format.extent82
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkoira-avusteinen työskentely
dc.subject.otherkoira-avusteinen pedagogiikka
dc.titleOpiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202003132395
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoyliopistopedagogiikka
dc.subject.ysokoira
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoeläinavusteinen terapia
dc.subject.ysohaastattelututkimus
dc.subject.ysokvalitatiivinen tutkimus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright