Show simple item record

dc.contributor.advisorNaukkarinen, Aimo
dc.contributor.authorHolopainen, Noora
dc.date.accessioned2020-03-09T06:21:49Z
dc.date.available2020-03-09T06:21:49Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68098
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää neljäsluokkalaisten oppilaiden ajatuksia musiikista ja kokemuksia musiikista oppiaineena. Ensimmäisenä tutkimuskysymyksenä oli, miten neljäsluokkalaiset määrittelevät musiikin käsitteen. Tutkimuksen toinen kysymys selvitti, miten oppilaat ymmärtävät musiikillisen lahjakkuuden ja kolmannen tutkimuskysymyksen tarkoitus oli selvittää, miten oppilaat kokevat musiikin osana vapaa-aikaa ja koulua. Tutkimuksen ote on kvalitatiivinen ja se toteutettiin kevään 2019 ja kevään 2020 välillä. Aineistonkeruun menetelmänä toimi syvähaastattelu. Keväällä 2019 toteutettuihin haastatteluihin osallistui kuusi neljännen luokan oppilasta. Neljäsluokkalaiset oppilaat määrittelivät musiikin soittamisesta ja laulamisesta syntyväksi ääneksi, jonka tuottaminen ja kuuntelu toimivat tunteiden synnyttäjänä ja ilmaisun kanavana. Erittäin hyväksi kehittynyttä osaamista lapset määrittelivät jo lahjakkuudeksi. Lahjakkuus koettiin kovan harjoittelun tulokseksi, mutta myös osittain synnynnäiseksi. Vapaa-ajalla musiikki näyttäytyy taustamusiikkina arkisissa ja sosiaalisissa tilanteissa. Koulumusiikki koettiin mieluisaksi, vaikka vaikuttamisen mahdollisuus oli vähäistä. Erityisesti bänditoiminnasta pidettiin vapaamuotoisuuden vuoksi. Myös hyvän osaamisen ajateltiin tarvitsevan soittotaitoa ja ymmärtämistä musiikin eri osa-alueista. Merkittävänä tekijänä musiikintunneilla nähtiin kuitenkin asenne ja yrittäminen. Tulosten perusteella musiikki toimii osana tunnereaktioita sekä yhdistyy erilaisiin arkisiin ja sosiaalisiin tilanteisiin kuuntelun, soittamisen ja laulamisen kautta. Musiikki oppiaineena oli neljäsluokkalaisille mieluinen. Tutkimus antaa tietoa neljäsluokkalaisten musiikkikäsityksistä, taidoista ja toiveista, joita opettajien on mahdollista hyödyntää musiikinopetusta suunniteltaessa.fi
dc.format.extent67
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermusiikin oppiaine
dc.subject.othermusiikillinen lahjakkuus
dc.titlePeruskoulun neljäsluokkalaisten oppilaiden näkökulmia musiikkiin ja kokemuksia musiikista oppiaineena
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202003092333
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysolahjakkuus
dc.subject.ysoluovuus
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysooppilaat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record