Familiaalisen riskin yhteys yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuden kehitykseen perusopetuksen 1.—2. luokalla
Laskusujuvuudella tarkoitetaan tarkkaa ja nopeaa yhteen- ja vähennyslaskujen suorittamista ilman apuvälineitä. Varhaisten matemaattisten taitojen kehityksellä on yhteyttä myöhemmin matematiikan taitojen oppimiseen ja akateemiseen koulumenestykseen. Familiaalinen eli periytyvä riski tarkoittaa suvuittain esiintyvää riskiä matematiikan sujuvuuden osalta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää familiaalisen riskin yhteyttä yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuden kehitykseen perusopetuksen 1.—2. luokan aikana. Lisäksi tutkittiin, onko tyttöjen ja poikien kehityksessä eroa. Kiinnostuksen kohteena oli se, miten familiaalinen riski on yhteydessä yhteen- tai vähennyslaskusujuvuuden riskiryhmään kuulumiseen.
Tutkimusaineisto on osa FLARE-hanketta (FLuency in Arithmetic REading), jossa on mitattu lasten lasku- ja lukutaidon kehitystä. Aineisto on kerätty vuonna 2016 Keski-Suomen alueella. Aineistoa analysoitiin SPSS24.0-ohjelmis- tolla. Tutkimusjoukkoon kuului 146 oppilasta, joista tyttöjä oli 78 ja poikia 68. Tutkittavien yhteen- ja vähennyslaskutaitoja mitattiin kolmella mittauskerralla: 1. luokan keväällä, 2. luokan syksyllä ja 2. luokan keväällä.
Tulokset osoittivat, että yhteen- ja vähennyslaskusujuvuus lisääntyi mittauskertojen välillä kaikilla familiaalisilla riskiryhmillä. Familiaalisten riskiryhmien välillä erot eivät kasvaneet. Familiaalisten riskiryhmien väliset erot olivat tilastollisesti merkitseviä kaikilla mittauskerroilla. Vähäisen riskiryhmän lapset laskivat enemmän laskuja kuin korkean riskiryhmän lapset. Pojat laskivat vähennyslaskuja sujuvammin kuin tytöt. Familiaalisella riskillä ei ollut yhteyttä yhteen- tai vähennyslaskusujuvuuden riskiryhmään kuulumiseen.
Familiaalisen riskin yhteys yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuden kehitykseen tulee tiedostaa, jotta kehitystä voidaan tarkkailla ja tarjota tukea varhaisessa vaiheessa. Yhteistyö vanhempien kanssa on merkittävässä roolissa, kun tuetaan lapsen matematiikan taitojen kehittymistä, sillä yhteen- ja vähennyslaskusujuvuus kehittyvät harjoittelun myötä. Matematiikan kumulatiivisuuden takia varhainen tuki on merkityksellistä, sillä vaikeudet varhaisissa taidoissa näyttäytyvät korkeammissa matematiikan taidoissa. Tässä tutkimuksessa ei otettu huomioon tuen yhteyttä sujuvuuden kehitykseen. Varhainen riskien tunnistus auttaa kohdentamaan tuen varhaisessa vaiheessa ja kohdistamaan tukea niille, jotka sitä tarvitsevat. Tiedostamalla riskitekijöitä, voidaan tarkkailla oppilaita, jotka kuuluvat riskiryhmiin tarkemmin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Perhemuodon ja sisarusten lukumäärän yhteys lapsen yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuteen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla
Hilden, Essi (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää perusopetuksen ensimmäisen luokan oppilaiden laskusujuvuutta sekä perhemuodon, sisarusten lukumäärän ja lapsen sisarussarja-aseman yhteyttä siihen. Tutkimuksessa tarkasteltiin lisäksi ... -
Yhteen hiileen puhaltamista ja siinä edistyy kaikki : luokanopettajien kokemuksia yhteistoiminnallisesta oppimisesta alakoulun matematiikan tunnilla
Makkonen, Maarit (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla oli yhteistoiminnallisesta oppimisesta matematiikan tunnilla alakoulussa. Tutkielmalla haluttiin saada tietoa, millaisia hyötyjä ... -
Suvussa esiintyvän lukemisvaikeusriskin yhteys motoriseen ja kielelliseen kehitykseen : tallaako lapsi kielensä päälle?
Viholainen, Helena (Jyväskylän yliopisto, 2006)Helena Viholaisen pitkittäistutkimus osoitti, ettei suomalainen kansanuskomus kielen päälle tallaamisesta pidä paikkaansa. Päinvastoin varhainen liikuntataitojen oppiminen edistää myös kielellisten taitojen oppimista. ... -
Opettajan antama palaute myönteisen ja kielteisen ilmapiirin oppitunneilla perusopetuksen ensimmäisellä luokalla
Karell, Hanna-Mari; Varis, Laura (2021)Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan antamaa palautetta myönteisen ja kielteisen ilmapiirin oppitunneilla. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, minkälaista suullista palautetta opettaja antaa ensimmäisen luokan oppitunneilla ... -
Vanhempien ja opettajien lapsen taitoja koskevien uskomusten yhteydet lapsen oppijaminäkuvan kehitykseen : väitöskirja
Pesu, Laura (Niilo Mäki Instituutti, 2017)Koulunkäynti on merkittävä osa lasten elämää. Lapset viettävät koulussa suuren osan arkipäivistään, ja näin ollen monet heidän kokemuksistaan liittyvät koulumaailmaan. Sen lisäksi, että koulussa opitaan uusia taitoja, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.