Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLonkila, Markku
dc.contributor.authorNiemi, Anna
dc.date.accessioned2020-02-28T06:26:19Z
dc.date.available2020-02-28T06:26:19Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67995
dc.description.abstractTämän pro gradun tarkoituksena on talousjulkaisuista kerättyjen artikkelien avulla selvittää, millaisia representaatioita johtajat saavat kirjoitetussa mediassa käsiteltäessä heidän sukupuoltaan. Tarkoitus on aineiston avulla tarkastella, minkälaisia diskursseja nämä representaatiot tuottavat. Keskiössä on naisjohtajuuden tutkimus ja sen tarjoamat näkökulmat naisjohtajuuden ongelmallisuuteen ja johtajuuskeskustelun sukupuolittuneisuuteen. Tutkimuksen analyysimenetelmänä toimii diskurssianalyysi ja tarkemmin kriittinen diskurssianalyysi, jota kehystää feministinen mediatutkimus sekä Judith Butlerin teoria sukupuolten performatiivisuudesta. Aineistona toimii suomalaisista talousjulkaisuista kerätty aineisto suomalaisten pörssiyhtiöiden nais- ja miestoimitusjohtajista tehdyistä artikkeleista ja haastatteluista vuosien 2016-2019 välillä. Artikkeleista on valikoitunut aineistoon sellaiset, joissa käsitellään johtajaa ihmisenä ja jätetään taustalla toimiva yritys vähemmälle huomiolle. Näistä haastatteluista pyrin löytämään toistuvia puhetapoja, jotka sukupuolittavat johtajuuskeskustelua ja luovat epätasa-arvoa sukupuolten välille. Tutkimus ottaa kantaa vilkkaana käyvään yhteiskunnalliseen keskusteluun sukupuolten tasa-arvosta työelämässä. Sen tavoitteena on nostaa esiin yhteiskunnassa vallitsevia piiloisia rakenteita ja pinttyneitä ajattelutapoja johtajuudesta, jotka hidastavat naisten nousua johtaviin asemiin työelämässä. Tutkimuksen tavoite on tuoda näkyväksi niitä käytäntöjä, joilla sukupuolittunut keskustelu piirtää kuvaa sukupuolista johtavissa asemissa ja näin auttaa hahmottamaan johtajuuskeskustelun ongelmallisuutta ja muutostarvetta. Aineiston analyysin lopputuloksena olen muodostanut neljä eri diskurssia, jotka nousevat toistuvasti esiin sukupuolten johtajuuskeskustelussa: 1.) Naisen julkinen yksityinen, 2.) teräsnainen johdossa, 3.) väritön mies ja valloittava nainen, sekä 4.) sukupuoli puheenaiheena. Näiden diskurssien avulla osoitan johtajuuskeskustelun piiloisen epätasa-arvon ja tuon esiin representaatioita, joita sukupuolille luodaan median avulla.fi
dc.format.extent59
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleJohtajat ja naisjohtajat : diskurssianalyysi suomalaisten pörssiyhtiöiden toimitusjohtajien mediakuvista ja niiden sukupuolirepresentaatioista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202002282222
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSosiologiafi
dc.contributor.oppiaineSociologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi203
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysodiskurssi
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysojohtajuus
dc.subject.ysojohtajat
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysotasa-arvo
dc.subject.ysonaistutkimus
dc.subject.ysonaisen asema
dc.subject.ysosukupuoliroolit
dc.subject.ysotyöelämä
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot