Patient education in physiotherapy in total hip arthroplasty – patients’ and physiotherapists’ conceptions
Patient education is a part of patient-centered health services and an important, integral
part of physiotherapy. Nevertheless, physiotherapists have difficulties to identify
themselves as educators. People are increasingly responsible for their health and health
choices. At the same time the demand for reducing health care costs shortens hospital
stays. The short stays in hospital and often missing follow-ups in physiotherapy
challenge patient education in physiotherapy and physiotherapists’ educational skills.
The aim of this study was to explore patient education in physiotherapy in total
hip arthroplasty (THA) from patients’ and physiotherapists’ viewpoint. The research
followed patients’ pathway from home to hospital and back home, in the course of which
patients were interviewed four times. Physiotherapists were also interviewed in a group
and individually. Qualitative methods, phenomenography and narrative approaches
were used in this dissertation, with results published in four scientific articles.
The findings showed that in the pre-operative phase the combination of
knowledge and practical elements was important as well as the role of interaction in
supporting body changes and confidence in the hospital services. At the post-operative
phase, the role of moving in helping patients to prepare for going home was central.
Widening the perspective to managing at home, issues like exercising, written home exercise
instructions and physiotherapists’ guidance to enhance patients’ self-confidence
were relevant. Patients’ narratives of patient education changed along the rehabilitation
pathway after THA. The narrative analysis produced three story models indicating that
there was some need for more information, progression in the training program and
follow-up physiotherapy. From physiotherapists’ viewpoint, the role of individuality in
exercise advice and interaction, then the role of preparing the patient to manage for the
future, were central to the way of coaching home rehabilitation. The research results
showed that patient education was constructed from four main issues: knowledge, practical
skills, body understanding and interaction with patient and physiotherapist. The
results yielded a deeper understanding of the phenomenon, of patient education in
physiotherapy. The results and the structure of patient education in physiotherapy, presented
at the end, can be used in developing patient education practices, educational
skills and continuing education.
Keywords: patient education in physiotherapy, counselling, total hip arthroplasty,
phenomenography, narrative approach
...
Potilasohjaus on osa potilaskeskeistä terveyspalvelua ja tärkeä, olennainen osa fysioterapiaa.
Fysioterapeuttien on kuitenkin vaikeaa tunnistaa rooliaan potilaiden ohjaajina ja
opettajina. Ihmiset ovat entistä enemmän vastuussa terveydestään ja terveysvalinnoistaan.
Samalla terveydenhuollon kustannuksia pyritään vähentämään lyhentämällä sairaalassa
oloaikaa. Lyhyet sairaalajaksot ja usein puuttuva seuranta fysioterapiassa luovat
haasteita fysioterapeuttien potilasohjaukseen ja fysioterapeuttien potilasohjaustaitoihin.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää potilasohjausta lonkan tekonivelleikkauksessa
potilaiden ja fysioterapeuttien näkökulmasta. Tutkimuksessa seurattiin
potilaiden kulkua hoitopolulla kotoa sairaalaan ja takaisin kotiin, jonka aikana potilaita
haastateltiin neljä kertaa. Myös fysioterapeutteja haastateltiin sekä ryhmässä että yksilöllisesti.
Tässä väitöskirjatutkimuksessa käytettiin, fenomenografista ja narratiivista lähestymistapaa,
kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä ja tuloksia julkaistiin neljässä tieteellisessä
artikkelissa.
Tulokset osoittivat, että leikkausta edeltävässä ohjauksessa tiedon ja käytännön
yhdistäminen oli tärkeää, samoin kuin vuorovaikutuksen rooli kehon muutosten tukemisessa
sekä luottamus sairaalapalveluihin. Leikkauksen jälkeisessä ohjauksessa keskeistä
oli liikkuminen, mikä auttoi potilaita valmistautumaan kotiin menemiseen. Kotona
selviytymisen kannalta oleellisia kysymyksiä oli, miten liikkua ja harrastaa liikuntaa,
millaisia kotiharjoitteita olisi hyvä toteuttaa ja millainen fysioterapeuttien ohjaus
edistää potilaiden itseluottamusta. Potilaiden kertomukset potilasohjauksesta muuttuivat
kuntoutuspolun aikana tekonivelleikkauksen jälkeen. Tutkimuksen narratiivisen
analyysin tuloksena muodostuneet kolme tarinamallia osoittivat, että tarvitaan lisätietoa,
harjoitusohjelman progressiota ja seurantafysioterapiaa. Fysioterapeuttien näkökulmasta
keskeistä kuntoutuksellisessa ohjaustavassa olivat yksilöllisyys harjoittelun ohjauksessa
ja vuorovaikutuksessa, ja potilasohjauksen laatu potilaan valmentamisessa
selviytymään kotona. Tutkimustulokset osoittivat, että potilasohjaus fysioterapiassa rakentui
neljästä pääelementistä: tieto, käytännön taidot, kehon ymmärtäminen ja vuorovaikutus
potilaan ja fysioterapeutin kanssa. Tulokset tuottivat syvempää tietoa ja ymmärrystä
potilasohjaus fysioterapiassa- ilmiöstä. Tuloksia ja lopussa esitettyä potilasohjauksen
konstruktiota voidaan hyödyntää potilasohjaus käytäntöjen, ohjaustaitojen ja fysioterapeuttien
täydennyskoulutuksen kehittämisessä.
Asiasanat: potilasohjaus fysioterapiassa, ohjaus, lonkan tekonivelleikkaus, fenomenografia,
narratiivinen lähestymistapa
...




ISBN
978-951-39-8080-1Contains publications
- Artikkeli I: Jäppinen, A.-M., Hämäläinen, H., Kettunen, T., & Piirainen, A. (2015). Patients’ conceptions of preoperative physiotherapy education before hip arthroplasty. European Journal of Physiotherapy, 17 (3), 148-157. DOI: 10.3109/21679169.2015.1061051. JYX: jyx.jyu.fi/handle/123456789/68061.
- Artikkeli II: Jäppinen, A.-M., Hämäläinen, H., Kettunen, T., & Piirainen, A. (2017). Postoperative Patient Education in Physiotherapy after Hip Arthroplasty : Patients' Perspective. Musculoskeletal Care, 15 (2), 150-157. DOI: 10.1002/msc.1153. JYX: jyx.jyu.fi/handle/123456789/68074.
- Artikkeli III: Jäppinen, A.-M., Hämäläinen, H., Kettunen, T., & Piirainen, A. (2020). Patient education in physiotherapy in total hip arthroplasty (THA) : The perspective of physiotherapists. Physiotherapy Theory and Practice, 36 (8), 946-955. DOI: 10.1080/09593985.2018.1513617. JYX: jyx.jyu.fi/handle/123456789/71625.
- Artikkeli IV: Jäppinen, Anna-Maija; Muñoz, Minna; Kettunen, Tarja; Piirainen, Arja (2020). Patients' narratives of patient education in physiotherapy after total hip arthroplasty. Physiotherapy Research International, 25 (4), e1862. DOI: 10.1002/pri.1862
Keywords
fysioterapia potilasneuvonta potilaat tekonivelet leikkaushoito nivelet lonkka fysioterapeutit hoitoketjut hoitosuhde sairaalahoito sairaalat hoitoprosessit terveyspalvelut liikkuvuus fyysinen aktiivisuus kuntoutus lonkkaviat kotiuttaminen potilasohjaus ohjaaminen liikkuminen hoitopolku lonkan tekonivelleikkaukset potilaskeskeisyys potilaskeskeinen terveyspalvelu fysioterapeuttinen ohjaus patient education in physiotherapy counselling total hip arthroplasty phenomenography narrative approach
Metadata
Show full item recordCollections
- Väitöskirjat [3176]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Patients' narratives of patient education in physiotherapy after total hip arthroplasty
Jäppinen, Anna-Maija; Muñoz, Minna; Kettunen, Tarja; Piirainen, Arja (John Wiley & Sons, 2020)Abstract Objective The aim of this study was to explore patients' narratives of patient education in physiotherapy after a total hip arthroplasty (THA). Method The data was collected via open thematic interviews from ten ... -
Patient education in physiotherapy in total hip arthroplasty (THA) : The perspective of physiotherapists
Jäppinen, Anna-Maija; Hämäläinen, Harri; Kettunen, Tarja; Piirainen, Arja (Taylor & Francis, 2020)Background and Purpose There is limited knowledge about patients’ and physiotherapists’ perceptions of patient education in physiotherapy in hip arthroplasty. The aim of this study was to describe physiotherapists’ ... -
Lonkan tekonivelleikkauspotilaiden elämänlaatu ja toimintakyky
Hämäläinen, Auli; Seppänen, Hely (2005) -
Kuntoutuminen lonkan tekonivelleikkauksesta : kuntoutujien kertomat tarinamallit
Knaapi-Junnila, Sari (2012)TIIVISTELMÄ Kuntoutuminen lonkan tekonivelleikkauksesta – kuntoutujien kertomat tarinamallit Knaapi-Junnila Sari Fysioterapian pro gradu-tutkielma. Jyväskylän yliopisto, liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta, ... -
“Selling” chronic pain : physiotherapists’ lived experiences of communicating the diagnosis of chronic nonspecific lower back pain to their patients
Sullivan, Nick; Hebron, Clair; Vuoskoski, Pirjo (Taylor & Francis Inc., 2021)Introduction: Chronic nonspecific lower back pain (CNSLBP) is a common musculoskeletal condition which can be a source of significant distress and disability for patients. Approaches to managing CNSLBP have been explored ...