Toiseuden uhka : naiseuden representaatioita 1920-luvun saksalaisessa kauhuelokuvassa
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen naiseuden representaatioita saksalaisessa kauhuelokuvassa Tohtori Caligarin kabinetti (1920, ohj. Robert Wiene). Lähtökohtana on ajatus elokuvasta kulttuurinsa arvoja ja käsityksiä uusintavana ja heijastavana teoksena ja sukupuolesta kulttuurisena ja sosiaalisena konstruktiona. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten elokuva representoi naiseutta yhtäältä kauhugenren kehyksessä ja toisaalta suhteessa aikalaiskulttuurin käsityksiin.
Tutkimusmenetelmänä toimii diskurssianalyysi. Hahmottelen aineistosta erilaisia naiseuden representoimisen tapoja eli diskursseja, jotka rakentuvat elokuvan aikalaiskontekstia ja kauhugenreä käsittelevien teorioiden pohjalta. Mukailen esimerkiksi Anjeana Hansin (2014) ajatusta sotienvälisen Saksan elokuvien naishahmojen roolista yhteiskunnan pelkojen ruumiillistumina ja Robin Woodin (2002) teoriaa kauhuelokuvasta normaaliuden ja toiseuden välisenä kamppailuna.
Analyysissa keskiöön nousee ajatus naisesta Toisena sekä 1920-luvun Saksassa että kauhuelokuvagenressä. Muodostan aineistosta kolme naiseuden diskurssia: passiivinen objektius, merkityksellinen toimijuus sekä hirviömäisyys. Passiivisuusdiskurssi ja toimijuusdiskurssi rakentuvat sotienvälisen Saksan naisten asemasta käydyn keskustelun pohjalta, ja niissä nainen näyttäytyy objektina miehen subjektille, Toisena tämän normaalille, ja juuri siksi poikkeuksellisen merkityksellisenä miesten rinnalla. Hirviödiskurssissa naiseus rinnastuu hirviömäisyyteen näyttäytyen normaalia järjestystä uhkaavana toiseutena.
Esitän, että Tohtori Caligarin kabinetin representoimassa naiseudessa näkyy toiseuden pelko eli aikakauden saksalaisen yhteiskunnan huoli sukupuoliroolien muutoksesta ja vanhan järjestyksen murtumisesta. Kauhuelokuva mahdollistaa pelon kohtaamisen ja käsittelemisen. Tulkintani mukaan elokuva päättyy toiseuden voittoon, joka näyttäytyy yhtäältä kauhukuvana, toisaalta lupaavana mahdollisuutena. Kuvaamalla uudenlaista yhteiskuntajärjestystä elokuva tarjoaa katsojalle mahdollisuuden laajentaa näkemyksiään siitä, mikä on normaalia.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Naissukupuolen toiseuden visuaaliskerronnallinen representaatio elokuvassa Amélie
Koivuranta, Jenni (2020)Tutkielmassa tarkastellaan naissukupuolen toiseuden representoitumista visuaalisesti ja narratiivisesti elokuvallisten keinojen kautta Jean-Pierre Jeunetin ohjaamassa elokuvassa Amélie (2001) visuaalisen analyysin sekä ... -
Naisvammaisurheilu kaksinkertaisen toiseuden ja ruumisprojektin risteyksessä : arvojen ja asenteiden muutos naisvammaisurheilijan kokemana
Hämäläinen-Myllymäki, Kati (2012)Tässä tutkielmassa tarkastellaan naisvammaisurheilijaa ja -urheilua kaksinkertaisen toiseuden ja ruumisprojektin näkökulmista. Tarkoituksena on tehdä näkymättömiä disablistisia eli vammauttavia konstruktioita eri diskursseissa ... -
Karskeja sankarimiehiä ja avuttomia, kauniita neitoja? : feministinen diskurssianalyysi miehuuden ja naiseuden rakentumisesta Indiana Jones -elokuvissa
Urtti, Emmi (2019)Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen Indiana Jones -elokuvien naiseuden ja mieheyden representaatioita sekä sitä, millaisia sukupuolidiskursseja ja valta-asetelmia nämä reprentaatiot rakentavat. Tutkimuksen tarkoituksena ... -
Feministisiä luentoja naiseuden ja väkivallan representaatioista
Mäntymäki, Helen (Kirjallisuudentutkijain seura, 2019)