Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKakriainen, Maija
dc.date.accessioned2020-02-17T09:38:23Z
dc.date.available2020-02-17T09:38:23Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67850
dc.description.abstractTässä maisterintutkielmassa tarkastelen naiseuden representaatioita saksalaisessa kauhuelokuvassa Tohtori Caligarin kabinetti (1920, ohj. Robert Wiene). Lähtökohtana on ajatus elokuvasta kulttuurinsa arvoja ja käsityksiä uusintavana ja heijastavana teoksena ja sukupuolesta kulttuurisena ja sosiaalisena konstruktiona. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten elokuva representoi naiseutta yhtäältä kauhugenren kehyksessä ja toisaalta suhteessa aikalaiskulttuurin käsityksiin. Tutkimusmenetelmänä toimii diskurssianalyysi. Hahmottelen aineistosta erilaisia naiseuden representoimisen tapoja eli diskursseja, jotka rakentuvat elokuvan aikalaiskontekstia ja kauhugenreä käsittelevien teorioiden pohjalta. Mukailen esimerkiksi Anjeana Hansin (2014) ajatusta sotienvälisen Saksan elokuvien naishahmojen roolista yhteiskunnan pelkojen ruumiillistumina ja Robin Woodin (2002) teoriaa kauhuelokuvasta normaaliuden ja toiseuden välisenä kamppailuna. Analyysissa keskiöön nousee ajatus naisesta Toisena sekä 1920-luvun Saksassa että kauhuelokuvagenressä. Muodostan aineistosta kolme naiseuden diskurssia: passiivinen objektius, merkityksellinen toimijuus sekä hirviömäisyys. Passiivisuusdiskurssi ja toimijuusdiskurssi rakentuvat sotienvälisen Saksan naisten asemasta käydyn keskustelun pohjalta, ja niissä nainen näyttäytyy objektina miehen subjektille, Toisena tämän normaalille, ja juuri siksi poikkeuksellisen merkityksellisenä miesten rinnalla. Hirviödiskurssissa naiseus rinnastuu hirviömäisyyteen näyttäytyen normaalia järjestystä uhkaavana toiseutena. Esitän, että Tohtori Caligarin kabinetin representoimassa naiseudessa näkyy toiseuden pelko eli aikakauden saksalaisen yhteiskunnan huoli sukupuoliroolien muutoksesta ja vanhan järjestyksen murtumisesta. Kauhuelokuva mahdollistaa pelon kohtaamisen ja käsittelemisen. Tulkintani mukaan elokuva päättyy toiseuden voittoon, joka näyttäytyy yhtäältä kauhukuvana, toisaalta lupaavana mahdollisuutena. Kuvaamalla uudenlaista yhteiskuntajärjestystä elokuva tarjoaa katsojalle mahdollisuuden laajentaa näkemyksiään siitä, mikä on normaalia.fi
dc.format.extent72
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherdiskurssianalyysi
dc.subject.other1920-luku
dc.subject.otherSaksa
dc.titleToiseuden uhka : naiseuden representaatioita 1920-luvun saksalaisessa kauhuelokuvassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202002172087
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosHistorian ja etnologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of History and Ethnologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEtnologiafi
dc.contributor.oppiaineEthnologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi302
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysoelokuvat
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysotoiseus
dc.subject.ysokauhuelokuvat
dc.subject.ysonaiseus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot