Show simple item record

dc.contributor.authorTurtiainen, Emilia
dc.date.accessioned2020-02-14T06:45:07Z
dc.date.available2020-02-14T06:45:07Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67835
dc.description.abstractSukupuoli on yksi keskeisimmistä aiheista videopeleistä puhuttaessa; luokka sen sijaan saa vain vähän huomiota osakseen. Tämä tutkimus kuitenkin yhdistää nämä kaksi, sillä sen tavoitteena oli selvittää kuinka videopelihahmojen sukupuolta ja luokkaa rakennetaan Assassin’s Creed: Syndicate -pelissä, joka sijoittuu pääasiassa viktoriaaniseen Englantiin. Pelistä valittiin kuusi hahmoa, joita analysoitiin sukupuolen ja luokan näkökulmasta karakterisointitaksonomiaa (characterisation taxonomy) käyttäen. Taksonomiaan sisältyi seuraavat kategoriat: fyysinen ulkonäkö, eleet ja liikkeet, tavanomainen käyttäytyminen, psykologiset ominaisuudet, puhe, sosiaalinen vuorovaikutus, ympäristö, affordanssi ja biografia. Hahmojen sukupuolta ja luokkaa rakennettiin monipuolisesti eri kategorioiden avulla. Sukupuolen kohdalla esille nousivat ulkonäkö, puhe, psykologiset ominaisuudet, käyttäytyminen ja affordanssi: hahmojen sukupuolta rakennettiin esimerkiksi feminiinisillä vaatteilla ja maskuliinisella käyttäytymisellä. Luokkaa puolestaan rakennettiin melko tasaisesti eri kategorioilla, mutta päällimmäiseksi nousivat hahmojen kouluttautuneisuus, rationaalisuus, sekä tunteikkuus, joita hyödynnettiin esimerkiksi hahmojen puheessa ja käyttäytymisessä. Lisäksi hahmot sekä toistivat että rikkoivat viktoriaanisia sukupuoli- ja luokkanormeja; etenkin naiset tuntuivat poikkeavan näistä. Kategorioita käytettiin myös rakentamaan hahmojen nousua luokkahierarkiassa. Tutkimus tarjoaa uudenlaisen lähestymistavan sukupuolen ja luokan tutkimiseen videopeleissä. Jatkotutkimuksissa luokkaa ja sukupuolta olisi hyvä tutkia esimerkiksi videopeleissä, joiden tapahtumapaikka on erilainen, tai jotka edustavat eri genreä. Lisäksi olisi kiinnostavaa tutkia muita sosiaalisia kategorioita, kuten etnisyyttä tai seksuaalisuutta, hyödyntäen tämän tutkimuksen lähestymistapaa ja menetelmiä.fi
dc.format.extent102
dc.language.isoen
dc.subject.othercharacterisation
dc.subject.otherAssassin's creed
dc.subject.otherAssassin's creed: syndicate
dc.subject.otherVictorian England
dc.titleThe construction of Assassin’s Creed: Syndicate characters as gendered and classed
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202002142074
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysopelitutkimus
dc.subject.ysonaiset
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysohistoria
dc.subject.ysonaisellisuus
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysoyhteiskuntaluokat
dc.subject.ysogame research
dc.subject.ysowomen
dc.subject.ysogender
dc.subject.ysohistory
dc.subject.ysofemininity
dc.subject.ysovideo games
dc.subject.ysosocial classes


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record