dc.contributor.author | Turtiainen, Emilia | |
dc.date.accessioned | 2020-02-14T06:45:07Z | |
dc.date.available | 2020-02-14T06:45:07Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67835 | |
dc.description.abstract | Sukupuoli on yksi keskeisimmistä aiheista videopeleistä puhuttaessa; luokka sen sijaan saa vain
vähän huomiota osakseen. Tämä tutkimus kuitenkin yhdistää nämä kaksi, sillä sen tavoitteena oli
selvittää kuinka videopelihahmojen sukupuolta ja luokkaa rakennetaan Assassin’s Creed:
Syndicate -pelissä, joka sijoittuu pääasiassa viktoriaaniseen Englantiin.
Pelistä valittiin kuusi hahmoa, joita analysoitiin sukupuolen ja luokan näkökulmasta
karakterisointitaksonomiaa (characterisation taxonomy) käyttäen. Taksonomiaan sisältyi
seuraavat kategoriat: fyysinen ulkonäkö, eleet ja liikkeet, tavanomainen käyttäytyminen,
psykologiset ominaisuudet, puhe, sosiaalinen vuorovaikutus, ympäristö, affordanssi ja biografia.
Hahmojen sukupuolta ja luokkaa rakennettiin monipuolisesti eri kategorioiden avulla.
Sukupuolen kohdalla esille nousivat ulkonäkö, puhe, psykologiset ominaisuudet, käyttäytyminen
ja affordanssi: hahmojen sukupuolta rakennettiin esimerkiksi feminiinisillä vaatteilla ja
maskuliinisella käyttäytymisellä. Luokkaa puolestaan rakennettiin melko tasaisesti eri
kategorioilla, mutta päällimmäiseksi nousivat hahmojen kouluttautuneisuus, rationaalisuus, sekä
tunteikkuus, joita hyödynnettiin esimerkiksi hahmojen puheessa ja käyttäytymisessä. Lisäksi
hahmot sekä toistivat että rikkoivat viktoriaanisia sukupuoli- ja luokkanormeja; etenkin naiset
tuntuivat poikkeavan näistä. Kategorioita käytettiin myös rakentamaan hahmojen nousua
luokkahierarkiassa.
Tutkimus tarjoaa uudenlaisen lähestymistavan sukupuolen ja luokan tutkimiseen videopeleissä.
Jatkotutkimuksissa luokkaa ja sukupuolta olisi hyvä tutkia esimerkiksi videopeleissä, joiden
tapahtumapaikka on erilainen, tai jotka edustavat eri genreä. Lisäksi olisi kiinnostavaa tutkia
muita sosiaalisia kategorioita, kuten etnisyyttä tai seksuaalisuutta, hyödyntäen tämän tutkimuksen
lähestymistapaa ja menetelmiä. | fi |
dc.format.extent | 102 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | characterisation | |
dc.subject.other | Assassin's creed | |
dc.subject.other | Assassin's creed: syndicate | |
dc.subject.other | Victorian England | |
dc.title | The construction of Assassin’s Creed: Syndicate characters as gendered and classed | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202002142074 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | pelitutkimus | |
dc.subject.yso | naiset | |
dc.subject.yso | sukupuoli | |
dc.subject.yso | historia | |
dc.subject.yso | naisellisuus | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | yhteiskuntaluokat | |
dc.subject.yso | game research | |
dc.subject.yso | women | |
dc.subject.yso | gender | |
dc.subject.yso | history | |
dc.subject.yso | femininity | |
dc.subject.yso | video games | |
dc.subject.yso | social classes | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |