Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

The construction of Assassin’s Creed: Syndicate characters as gendered and classed

Thumbnail
Katso/Avaa
2.1Mb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Turtiainen, Emilia
Päivämäärä
2019
Oppiaine
Englannin kieliEnglish
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.

 
Sukupuoli on yksi keskeisimmistä aiheista videopeleistä puhuttaessa; luokka sen sijaan saa vain vähän huomiota osakseen. Tämä tutkimus kuitenkin yhdistää nämä kaksi, sillä sen tavoitteena oli selvittää kuinka videopelihahmojen sukupuolta ja luokkaa rakennetaan Assassin’s Creed: Syndicate -pelissä, joka sijoittuu pääasiassa viktoriaaniseen Englantiin. Pelistä valittiin kuusi hahmoa, joita analysoitiin sukupuolen ja luokan näkökulmasta karakterisointitaksonomiaa (characterisation taxonomy) käyttäen. Taksonomiaan sisältyi seuraavat kategoriat: fyysinen ulkonäkö, eleet ja liikkeet, tavanomainen käyttäytyminen, psykologiset ominaisuudet, puhe, sosiaalinen vuorovaikutus, ympäristö, affordanssi ja biografia. Hahmojen sukupuolta ja luokkaa rakennettiin monipuolisesti eri kategorioiden avulla. Sukupuolen kohdalla esille nousivat ulkonäkö, puhe, psykologiset ominaisuudet, käyttäytyminen ja affordanssi: hahmojen sukupuolta rakennettiin esimerkiksi feminiinisillä vaatteilla ja maskuliinisella käyttäytymisellä. Luokkaa puolestaan rakennettiin melko tasaisesti eri kategorioilla, mutta päällimmäiseksi nousivat hahmojen kouluttautuneisuus, rationaalisuus, sekä tunteikkuus, joita hyödynnettiin esimerkiksi hahmojen puheessa ja käyttäytymisessä. Lisäksi hahmot sekä toistivat että rikkoivat viktoriaanisia sukupuoli- ja luokkanormeja; etenkin naiset tuntuivat poikkeavan näistä. Kategorioita käytettiin myös rakentamaan hahmojen nousua luokkahierarkiassa. Tutkimus tarjoaa uudenlaisen lähestymistavan sukupuolen ja luokan tutkimiseen videopeleissä. Jatkotutkimuksissa luokkaa ja sukupuolta olisi hyvä tutkia esimerkiksi videopeleissä, joiden tapahtumapaikka on erilainen, tai jotka edustavat eri genreä. Lisäksi olisi kiinnostavaa tutkia muita sosiaalisia kategorioita, kuten etnisyyttä tai seksuaalisuutta, hyödyntäen tämän tutkimuksen lähestymistapaa ja menetelmiä. ...
Asiasanat
characterisation Assassin's creed Assassin's creed: syndicate Victorian England pelitutkimus naiset sukupuoli historia naisellisuus videopelit yhteiskuntaluokat game research women gender history femininity video games social classes
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202002142074

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • “Cute Goddess is Actually an Aunty” : The Evasive Middle-Aged Woman Streamer and Normative Performances of Femininity in Video Game Streaming 

    Ruotsalainen, Maria (SAGE Publications, 2022)
    In this paper the focus is on the representations of “middle-aged” or “aging” women streamers in western media. I analyze discussions in Western online media around a case of Chinese DouYu live-streamer. “Qiaobiluo Dianxia,” ...
  • The limits of fantasy : a comparative study of the representations of gender, ethnicity and class in the console fantasy role-playing games Lost Odyssey and Final Fantasy XIII 

    Ekman, Marianne (2013)
    Peliteollisuuden suosio kasvaa jatkuvasti. Ihmiset pelaavat yhä enemmän, joten on aiheellista tutkia itse pelejä. Niitä on tutkittu monelta eri näkökannalta, kuten millaisissa rooleissa mies- ja naispelihahmot ovat toisiinsa ...
  • Exploring gender roles in Finnish and American youth : a critical review of Geert Hofstede's masculinity versus femininity dimension of national culture 

    Crawford, Steven (2004)
  • "Successful and feminine athlete" and "natural-born fighter" : a discursive exploration of female judoka's identities in Greece and Finland 

    Kavoura, Anna (University of Jyväskylä, 2018)
    Despite feminist concerns about the asymmetrical distribution of power in martial arts and combat sports (MACS), sport psychology research has overlooked issues of inequality and socio-cultural difference, as well as ...
  • "Old ladies - they got a way of coming back and biting you in the ass" : the female character construction in Sons of Anarchy 

    Siltala, Laura (2016)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia naispuolisten hahmojen rakentumista amerikkalaisessa Sons of Anarchy –televisiosarjassa. Sarjan tapahtumat sijoittuvat kuvitteelliseen kalifornialaiseen pikkukaupunkiin, jossa ...
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre