Näkymätöntä hallintaa? : opinto-ohjaajien ajatuksia pääsykoeuudistuksesta
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opinto-ohjaajien ajatuksia vuoden 2018 pääsykoeuudistuksesta. Tavoitteena oli kartoittaa miten uudistus oli vaikuttanut opinto-ohjaajien työnkuvaan ja työtehtäviin. Lisäksi tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opiskelijoiden asemaa uudistuksessa opinto-ohjaajien näkökulmasta.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla keväällä 2019. Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi opinto-ohjaajaa, joista neljä työskenteli lukiossa, yksi työskenteli sekä lukiossa että yläkoulussa, ja yksi työskenteli yläkoulussa.
Opinto-ohjaajien kokemusten mukaan pääsykoeuudistus ei ollut vaikut-tanut merkittävästi heidän varsinaiseen työnkuvaansa, mutta ohjauksen tarve oli aikaistunut ja lisääntynyt. Opinto-ohjaajat olivat huolissaan opiskelijoiden jaksamisesta ja pelkäsivät uudistuksen lisäävän stressiä, ahdistusta ja eriarvoisuutta opiskelijoiden keskuudessa. Haastateltavat myös kokivat, ettei uudistuksella saavuteta kaikkia haluttuja tavoitteita. Lisäksi tulokset valottivat hieman hallintavallan toiminnasta ja uusliberalistisesta koulutuspolitiikasta Suomessa.
Tulosten mukaan opiskelijoiden ammatillisen kehittymisen prosessi on niin yksilöllinen, ettei sitä koettu pystyvän nopeuttaa ja tehostaa ulkoisten uudistusten avulla. Tulkitsen tässä tutkimuksessa pääsykoeuudistuksen olevan osa isompaa tehostamisen ilmiötä, jossa yksilöistä halutaan tuottaa vastuullisia, yrittäjämäisiä ja aktiivisia yhteiskunnan jäseniä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opinto-ohjaajien työtyytyväisyys tutkimus Oulun läänissä toimivien opinto-ohjaajien työtyytyväisyydestä ja siihen liittyvistä tekijöistä.
Similä, Arto (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2008) -
"Yhteiskunta muuttuu, meidänkin on muututtava siellä mukana." : ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien näkemyksiä työelämän muutoksesta ja sen vaikutuksista omaan ohjaustyöhön
Seppänen, Vilma; Varjonen, Vilma (2021)Tämän pro gradu- tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat näkevät työelämän muutoksen ja sen vaikutukset omaan ohjaustyöhön. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ... -
Millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa?
Taurén, Juuli-Anna; Kotiranta, Pauliina (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa. Tutkielman aineistona olemme saaneet hyödyntää osa-aineistoa laajasta Opinto-ohjauksen ... -
Psykososiaalinen tuki ja ammatinvalinnanohjaus lukion opinto-ohjauksessa : opiskelijoiden ja opinto-ohjaajien kokemuksia
Hannuksela, Emmi (2015)Tutkimuksessa tarkasteltiin millaista psykososiaalista tukea ja ammatinvalinnan-ohjausta lukion opinto-ohjaus antaa lukiolaisille ja opinto-ohjaajan roolia näiden tarjoajana. Lisäksi tarkasteltiin tutkittavien opinto-ohjaajien ... -
"Tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä" : opinto-ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista
Jaakonaho, Kaisa; Manninen, Merja (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä erilaisista tavoista, joilla opinto-ohjaajat käsittävät ohjaustyön eettiset ristiriidat ja miten he ovat niitä ratkaisseet. Tuomalla esille käsityksiä haluamme nostaa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.