Näkymätöntä hallintaa? : opinto-ohjaajien ajatuksia pääsykoeuudistuksesta
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opinto-ohjaajien ajatuksia vuoden 2018 pääsykoeuudistuksesta. Tavoitteena oli kartoittaa miten uudistus oli vaikuttanut opinto-ohjaajien työnkuvaan ja työtehtäviin. Lisäksi tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opiskelijoiden asemaa uudistuksessa opinto-ohjaajien näkökulmasta.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla keväällä 2019. Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi opinto-ohjaajaa, joista neljä työskenteli lukiossa, yksi työskenteli sekä lukiossa että yläkoulussa, ja yksi työskenteli yläkoulussa.
Opinto-ohjaajien kokemusten mukaan pääsykoeuudistus ei ollut vaikut-tanut merkittävästi heidän varsinaiseen työnkuvaansa, mutta ohjauksen tarve oli aikaistunut ja lisääntynyt. Opinto-ohjaajat olivat huolissaan opiskelijoiden jaksamisesta ja pelkäsivät uudistuksen lisäävän stressiä, ahdistusta ja eriarvoisuutta opiskelijoiden keskuudessa. Haastateltavat myös kokivat, ettei uudistuksella saavuteta kaikkia haluttuja tavoitteita. Lisäksi tulokset valottivat hieman hallintavallan toiminnasta ja uusliberalistisesta koulutuspolitiikasta Suomessa.
Tulosten mukaan opiskelijoiden ammatillisen kehittymisen prosessi on niin yksilöllinen, ettei sitä koettu pystyvän nopeuttaa ja tehostaa ulkoisten uudistusten avulla. Tulkitsen tässä tutkimuksessa pääsykoeuudistuksen olevan osa isompaa tehostamisen ilmiötä, jossa yksilöistä halutaan tuottaa vastuullisia, yrittäjämäisiä ja aktiivisia yhteiskunnan jäseniä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23424]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opinto-ohjaajien työtyytyväisyys tutkimus Oulun läänissä toimivien opinto-ohjaajien työtyytyväisyydestä ja siihen liittyvistä tekijöistä.
Similä, Arto (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2008) -
Uhkaako työn tehostuminen opinto-ohjaajien työhyvinvointia?
Hiltunen, Pihla (Jyväskylän yliopisto, 2020)Monet opinto-ohjaajat kokevat vahvaa työn imua ja ovat hyvin tyytyväisiä työhönsä, vaikka samalla he kokevat työnsä kiivastahtisuuden ja vaatimusten lisääntyneen viime vuosien aikana. Työn tehostuminen eli intensifikaatio ... -
Opinto-ohjaajien käsityksiä tunteista ja tunnetaidoista ohjaustyössä
Jortikka, Heini (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää opinto-ohjaajien käsityksiä tunteiden ja tunnetaitojen merkityksestä ohjaustyössä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa siitä, millaisia tunteita ohjaajat työssään ... -
Psykososiaalinen tuki ja ammatinvalinnanohjaus lukion opinto-ohjauksessa : opiskelijoiden ja opinto-ohjaajien kokemuksia
Hannuksela, Emmi (2015)Tutkimuksessa tarkasteltiin millaista psykososiaalista tukea ja ammatinvalinnan-ohjausta lukion opinto-ohjaus antaa lukiolaisille ja opinto-ohjaajan roolia näiden tarjoajana. Lisäksi tarkasteltiin tutkittavien opinto-ohjaajien ... -
“Ohjaaja on kuin luotsi, joka tukee ja ohjaa läpi karikkojen” : eettiset perusperiaatteet opinto-ohjaajien näkökulmasta
Raappana, Essi; Sariola, Elina (2021)Pro gradu –tutkielmamme tarkoituksena on selvittää, millaisia eettisiä perusperiaatteita opinto-ohjaajilla on ohjaamassa heidän työskentelyään ja miten nämä perusperiaatteet näkyvät ohjaajien käytännön työssä. Tutkimus ...