dc.contributor.author | Widell, Niina-Maria | |
dc.date.accessioned | 2020-02-10T05:29:10Z | |
dc.date.available | 2020-02-10T05:29:10Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67773 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia vanhempien kokemuksia siitä millaisena lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen tulee keskeisesti esiin kodin ja koulun yhteistyössä. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelemalla
neljää alakoululaisen vanhempaa. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin.
Lapsesta välittäminen nousi tutkimuksessa esiin vahvana lapsen hyvinvoinnin
tukemisen ja edistämisen perustana. Tutkimustulosten mukaan kodin ja koulun
yhteistyössä keskitytään kolmeen lapsen hyvinvoinnin tukemisen ja edistämisen
pääteemaan: lapsen sosiaalisiin suhteisiin, käyttäytymiseen ja koulunkäyntitaitoihin sekä oppimiseen. Niihin liittyen lapsen hyvinvointia pyritään tukemaan
kartoittamalla lapsen sen hetkistä tilannetta, nostamalla esiin lapsen kehittymistä
kaipaavia taitoja ja tukemalla niissä, antamalla myönteistä palautetta sekä puut-
tumalla mahdollisiin ongelmiin.
Lapsen hyvinvointia tuettaessa huomio voidaan kiinnittää lähtökohtaisesti joko
lapsen vahvuuksiin ja onnistumisiin tai heikkouksiin ja ongelmiin. Vanhemmat
kokevat sekä nopean ongelmiin puuttumisen että myönteisen palautteen annon
tärkeänä lapsen kannalta. Aineistosta nousi esiin toive positiivisiin asioihin keskittyvän yhteistyön li-säämisestä.
Tutkimustulosten yhteenvetona syntyi kuvio, joka kuvaa sitä millaisena lapsen
hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen tulee yhteistyössä keskeisesti esiin vanhemman näkökulmasta katsottuna. | fi |
dc.format.extent | 51 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen kodin ja koulun välisessä yhteistyössä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202002102019 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | lapset (perheenjäsenet) | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | vanhemmat | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | koulut (oppilaitokset) | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | koululaiset | |