dc.contributor.advisor | McVeigh, Joseph | |
dc.contributor.author | Saarnijoki, Salla | |
dc.date.accessioned | 2020-02-07T06:52:01Z | |
dc.date.available | 2020-02-07T06:52:01Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67770 | |
dc.description.abstract | Sukupuoli-identiteettejä on kuvattu erilaisissa teksteissä ja medioissa monella eri tavalla läpi historian. Osa representaatioista on säilynyt tiukemmin, kun taas osa on muuttunut ajan kuluessa ja tekstilajista toiseen. Elokuvat ovat yksi näistä medioista, joissa nykypäivänä voidaan nähdä näitä moninaisia sukupuolten representaatioita. Tämä tutkielma pyrkii löytämään ja analysoimaan näitä sukupuoli-identiteettien representaatioita kolmessa ensimmäisessä Pirates of the Caribbean -elokuvassa. Pyrkimyksenä on myös verrata näitä miehen ja naisen representaatioita keskenään mahdollisten sukupuoliroolien ja valtasuhteiden löytämiseksi. Samalla löydökset voivat paljastaa jotakin vastaavaa maailmasta laajemmallakin yhteiskunnallisella tasolla. Tutkimus toteutettiin keräämällä ensin aineisto katsomalla elokuvat ja tekemällä niistä muistiinpanot tutkimuksen aiheeseen liittyen, minkä jälkeen ne analysoitiin kategorioimalla representaatiot laadullisen sisällönanalyysin keinoin ja hyödyntämällä kriittistä diskurssianalyysia. Tutkielman tuloksena selvisi, että elokuvissa esiintyy sekä sukupuolille perinteisiä että hieman epätavallisempia representaatioita niin miehistä kuin naisistakin. Sukupuolet sekä pitäytyivät niille tyypillisissä kuvauksissa että poikkesivat niille ominaisista kuvauksista, ja siten myös valtasuhteet näkyvät niissä vaihtelevasti. Nämä tulokset voivat kertoa kyseisten elokuvien lisäksi siitä, miten ja millaisena miehen ja naisen identiteetit ehkä esiintyvät myös yleisesti elokuvissa ja arkielämässä nykypäivänä, sillä elokuvat niiden fiktiivisyydestä huolimatta tapaavat heijastella todellisuuttakin jossakin määrin. Siten sukupuolet eivät näyttäydy enää niin yksiselitteisinä ja tietyn kaavan mukaan, vaan niistä on olemassa uudenlaisiakin variaatioita niin elokuvien maailmassa kuin todellisuudessakin. | fi |
dc.format.extent | 21 | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | critical discourse analysis | |
dc.subject.other | power relations | |
dc.title | Overlapping and boundary-breaking genders : representations of gender identity in Pirates of the Caribbean films | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202002072016 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | diskurssi | |
dc.subject.yso | representaatio | |
dc.subject.yso | sukupuoli-identiteetti | |
dc.subject.yso | sukupuoliroolit | |
dc.subject.yso | elokuvat | |
dc.subject.yso | discourse | |
dc.subject.yso | representation (mental objects) | |
dc.subject.yso | gender identity | |
dc.subject.yso | gender roles | |
dc.subject.yso | films | |