“As long as I am still here working, I must be committed to start a degree” : a case study on teacher professional development in a refugee settlement in Uganda
Authors
Date
2019Discipline
Kansainvälinen kehitystyö (maisteriohjelma)Master's Degree Programme in Development and International CooperationCopyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia ammatilliseen kehittymiseen liittyviä kokemuksia on opettajilla, jotka asuvat ja työskentelevät eräällä Ugandan suurimmista pakolaisleireistä. Opettajien ammatillista kehittymistä ei ole tutkittu riittävästi maailman hauraimmissa olosuhteissa, joissa ammattitaitoisten opettajien tarve on kaikkein suurin. Keskittymällä opettajien kokemuksiin, toiveisiin ja motivaatioihin, tämä tutkielma tuo lisäarvoa aikaisempaan tutkimukseen opettajien ammatillisesta kehittymisestä hauraissa olosuhteissa.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, joka tutki opettajien ammatillisia kehittymismahdollisuuksia sekä opettajien aikaisempien kokemusten että tulevaisuuden toiveiden näkökulmasta. Tutkimuksen toisena tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat opettajien motivaatioon kehittää itseään ammatillisesti. Tutkimuksen ensisijainen aineisto kerättiin pakolaisleirille suuntautuneen kenttävierailun aikana, jolloin leirillä työskenteleviä opettajia haastateltiin. Tämän lisäksi tutkimus käyttää aineistonaan kenttämuistiinpanoja ja kyseisen pakolaisleirin koulutusresursseja koskevia tilastoja. Analyysi toteutettiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset paljastivat, että tarjolla olevat ammatilliset kehitysmahdollisuudet eivät vastaa opettajien toivomuksia. Opettajilla on kunnianhimoisia tavoitteita liittyen akateemiseen jatkokouluttautumiseen, mutta tarjolla on pelkästään yksittäisiä ja epäsäännöllisiä työpaja- tai seminaarikertoja, jotka eivät tarjoa mahdollisuuksia muodolliseen pätevöitymiseen. Tutkimuksen toinen tulos osoittaa, että opettajien sisäinen motivaatio on kaikista merkittävin tekijä opettajien ammatillisen kehittymisen taustalla. Näiden tulosten lisäksi tutkimus toi esille huolestuttavaa tietoa pakolaisleirillä asuvien ja työskentelevien opettajien ankarista elinolosuhteista, jotka voivat vaikuttaa opettajien halukkuuteen työskennellä leirillä pitkäaikaisesti.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan ehdottaa, että opettajille tulisi olla tarjolla enemmän tukea ja joustavampia jatkokoulutusmahdollisuuksia. Tämä vahvistaisi opettajien motivaatiota ja parantaisi Ugandan koulutusjärjestelmän laatua. Pakolaisleirillä asuvien ja työskentelevien opettajien elinolosuhteita tulisi myös parantaa, jotta opettajien vaihtuvuus vähenisi ja jotta lupaus kaikille avoimesta laadukkaasta koulutuksesta saataisiin pidettyä.
...
The aim of this research was to examine the professional development experiences of teachers who live and work in one of the biggest refugee settlements in Uganda. The topic of teacher professional development is severely under-researched in the most fragile contexts of the world, where the need for qualified teachers is the greatest. This thesis contributes to the existing research on teacher professional development in fragile contexts by focusing on the experiences, wishes, and motivations of the teachers themselves.
The research was implemented as a case study which focused on the past experiences and future wishes of teachers on their professional development opportunities in the refugee settlement. The other aim of the study was to find out what factors affect the motivation of teachers for professional development. The primary data of the research was collected on a field visit to the refugee settlement where teacher interviews were conducted. In addition, the research data consisted of field observation notes and education gap statistics concerning the settlement in question. The data was analyzed through qualitative content analysis.
The findings of this study revealed that there is a gap between the current form and availability of teacher professional development opportunities and the wishes of teachers. While the teachers have ambitious plans for academic upgrading, the available professional development comes in the form of infrequent workshop and seminar sessions which do not lead to formal qualification. The other finding of the study indicates that the motivation of teachers for professional development is deeply embedded in their intrinsic motivation and the intrinsic value that they attach to professional development and helping their students. In addition, the research exposed worrying facts about the harsh living and working conditions of teachers in the settlement, which might pose a threat for retaining teachers on long term.
Based on this research it can be suggested that there should be more support and flexible upgrading opportunities available for the teachers. This would strengthen the motivation of teachers and improve the quality of the overall education system of Uganda. Moreover, the living and working conditions of teachers in the settlement should be improved at once, in order to prevent teacher turnover and to sustain the promise of quality education for all.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Towards a learning community : understanding teachers’ mental models to support their professional development and learning
Tarnanen, Mirja; Kostiainen, Emma; Kaukonen, Vili; Martin, Anne; Toikka, Teppo (Routledge, Taylor & Francis, 2021)Amidst societal, demographic and educational changes, teachers are expected to engage in professional development and learning (PDL) throughout their careers. This study explores school teachers’ mental models about their ... -
Exploring Teachers' Motivation for Teaching and Professional Development in Ethiopia : Voices from the Field
Gemeda, Fekede Tuli; Tynjälä, Päivi (Macrothink Institute, Inc., 2015)Teachers’ work, learning, and professional development are central to any effort aiming at improving schools. Consequently, teachers must consider themselves as a lifelong learner, engage in continuous professional learning ... -
In pursuit of beginning teachers’ competence in promoting reading motivation : A mixed-methods study into the impact of a continuing professional development program
Vansteelandt, Iris; Mol, Suzanne E.; Vanderlinde, Ruben; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Van Keer, Hilde (Elsevier BV, 2020)As teachers’ reading motivation and self-efficacy for promoting reading motivation can be considered vital for their reading-oriented promotive teaching practices and students’ reading motivation, this study evaluated the ... -
Continuing professional development among social‐ and health‐care educators
Koskimäki, Minna; Lähteenmäki, Marja‐Leena; Mikkonen, Kristina; Kääriäinen, Maria; Koskinen, Camilla; Mäki‐Hakola, Hanne; Sjögren, Tuulikki; Koivula, Meeri (Wiley-Blackwell; Nordic College of Caring Science, 2021)Future social‐ and health‐care educators will be required to have versatile competence in educating professionals that reflects both the constantly changing health‐care environment and delivery of high‐quality patient care. ... -
Professional identity in relation to vocational teachers’ work : an identity-centred approach to professional development
Vähäsantanen, Katja; Hämäläinen, Raija (Routledge, 2019)This paper reports a study on teachers’ professional identity and work in vocational education. The findings showed that vocational teachers’ work included vocational teaching within the school, developmental work, ...