University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kouluviihtyvyys ja opettaja-oppilassuhde ADHD-oireisten oppilaiden kokemana

Thumbnail
View/Open
702.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pakkala, Eliisa
Date
2020
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisten peruskouluikäisten koettua kouluviihtyvyyttä sekä opettaja-oppilassuhdetta. Erityisesti mielenkiinnon kohteena olivat oppilaat, joilla oli ADHD-oireita. Vertailtavat ryhmät muodostuivat ADHD-oireisista ja oireettomista, tytöistä ja pojista sekä ala- ja yläkouluikäisistä oppilaista. Lisäksi tarkasteltiin ADHD-oireiden ja sukupuolen yhdysvaikutusta kouluviihtyvyyden ja opettajasuhteen osalta. Tutkimusaineistona käytettiin ProKoulu ja Työrauha kaikille -interventiotutkimuksissa kerättyjä aineistoja (n = 2639). Kaksisuuntaisella kovarianssianalyysilla tutkittiin ADHD-oireisten ja oireettomien sekä tyttöjen ja poikien välisiä kokemuseroja kouluviihtyvyydessä ja opettaja-oppilassuhteessa. Riippumattomien otosten T -testillä vertailtiin ala- ja yläkouluikäisten oppilaiden kokemuseroja tutkittavien ilmiöiden osalta. ADHD-oireiset oppilaat kokivat sekä kouluviihtyvyyden että opettaja-oppilassuhteen oireettomia oppilaita kielteisemmäksi. Tytöt kokivat kouluviihtyvyyden poikia myönteisemmäksi. Yleisesti alakouluikäiset oppilaat kokivat sekä kouluviihtyvyyden että opettaja-oppilassuhteen yläkouluikäisiä oppilaita myönteisemmäksi. Yhdysvaikutukset ADHD:n ja sukupuolen välillä eivät olleet tilastollisesti merkitseviä. ADHD-oireisten oppilaiden heikompiin kouluviihtyvyys- ja opettajasuhdekokemuksiin tulee kiinnittää koulun taholta erityistä huomioita. Myös syitä yläkouluikäisten heikompiin kouluviihtyvyys- ja opettajasuhdekokemuksiin tulee miettiä laaja-alaisesti. Kouluviihtyvyyden määrittely ja tutkiminen mahdollistaa kohdennettujen tukitoimien suunnittelua hyvinvoinnin parantamiseksi. Asiasanat: kouluviihtyvyys, opettaja-oppilassuhde, ADHD ...
Keywords
ADHD kouluviihtyvyys opettaja-oppilassuhde
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202001271796

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opettajalta saadun positiivisen palautteen ja työrauhan yhteys oppilaiden sosiaalisiin suhteisiin luokassa oppilaiden kokemana 

    Kauppinen, Ida (2021)
    Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää oppilaiden kokemusta opettajalta saadun käyttäytymiseen kohdistuvan positiivisen palautteen yhteyttä oppilaan vertaissuhteisiin ja opettaja-oppilassuhteisiin oppilaiden kokemana. ...
  • Tarinoita takapulpetista : syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydestä 

    Leinonen, Emilia (2017)
    Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydessä. Huomio kiinnittyy etenkin heidän opettajiensa merkitykseen viihtyvyyden tai viihtymättömyyden tunteen ...
  • Kouluviihtyvyys ja siihen liittyvät tekijät peruskoulussa ja toisen asteen opinnoissa 

    Manninen, Seija (University of Jyväskylä, 2018)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten peruskoulun kahdeksasluokkalaiset (N=491) ja toisen asteen opiskelijat (N=200) viihtyivät opinnoissaan ja mitkä eri tekijät siihen vaikuttivat. Aineisto koottiin ...
  • Student engagement in Finnish lower secondary school 

    Virtanen, Tuomo (University of Jyväskylä, 2016)
    This thesis examined the engagement of students at lower secondary schools in Finland. Two independent cross-sectional data sets collected in 2010 (N = 821) and 2013 (N = 2485) were analyzed using both variable-centered ...
  • Oppilaan tilannesidonnainen kiinnittyminen yläkoulussa : yhteydet yleiseen kiinnittymiseen ja eri tilannetekijöihin 

    Pöysä, Sanni (Niilo Mäki Instituutti, 2021)
    Tässä väitöstutkimuksessa tarkasteltiin yläkouluikäisten oppilaiden kouluun kinnittymistä sekä siinä ilmenevää tilannesidonnaista vaihtelua. Oppilaan kouluun kiinnittyminen eli student engagement on käsite, jota käytetään ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre