dc.contributor.author | Marttinen, Heta | |
dc.date.accessioned | 2020-01-22T11:04:53Z | |
dc.date.available | 2020-01-22T11:04:53Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Marttinen, H. (2019). Lukemattomat mahdollisuudet -hanke aktivoi yleisiä kirjastoja tukemaan nuorten aikuisten lukutaitoa. <i>Kielikukko</i>, <i>39</i>(1), 6-10. <a href="http://www.parnet.fi/~finra/Kielikukko/Kielikukko%201%202019%20www.pdf" target="_blank">http://www.parnet.fi/~finra/Kielikukko/Kielikukko%201%202019%20www.pdf</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_28943184 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67478 | |
dc.description.abstract | Lasten ja nuorten heikkenevä lukutaito on viime vuosina herättänyt huolta niin tieteellisessä
kuin julkisessa keskustelussa. Herättelijöinä ovat toimineet ennen kaikkea Pisa-tutkimukset, jotka ovat raportoineet suomalaisnuorten peruskoulussa saavutetun lukutaidon laskusta. Vaikka
Suomi sijoittuukin edelleen kärkijoukkoon, esimerkiksi ero erinomaisesti ja heikosti lukevien
välillä on kasvanut, samoin kuin erot tyttöjen ja poikien välillä. (Vettenranta ym. 2016, 25–27,
37–38.) Lukutaidon heikkouksiin ja lukivaikeuksiin puuttuminen on välttämätöntä, ja mitä varhaisemmassa vaiheessa lukemattomuuden kierre katkaistaan, sen parempi. Heikko lukutaito kaventaa huomattavasti nuorten mahdollisuuksia siirryttäessä peruskoulusta jatkokoulutukseen
ja edelleen työelämään ja näin ollen myös mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnassa. (Esim. Lukukeskus 2017.) Yhteiskunnan digitalisoituminen ei vähennä lukutaidon merkitystä, vaan se on omalta osaltaan luomassa uudenlaista lukutaidottomuutta (ks. esim. Lehti ym.
2018). Tekstimuodot moninaistuvat ja luetun ymmärtäminen tulee yhä tärkeämmäksi. Samanaikaisesti digitaalisuus ja ennen kaikkea tekstien monimuotoisuus ja monimediaisuus voi auttaa
nuoria löytämään myös perinteisemmän lukemisen. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | FinRA ry | |
dc.relation.ispartofseries | Kielikukko | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | lukutaito | fi |
dc.subject.other | yleiset kirjastot | fi |
dc.subject.other | kirjastot | fi |
dc.subject.other | nuoret | fi |
dc.subject.other | nuoret aikuiset | fi |
dc.subject.other | literacy | fi |
dc.subject.other | public libraries | fi |
dc.subject.other | libraries | fi |
dc.subject.other | young people | fi |
dc.subject.other | young adults | fi |
dc.title | Lukemattomat mahdollisuudet -hanke aktivoi yleisiä kirjastoja tukemaan nuorten aikuisten lukutaitoa | |
dc.type | magazine article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202001161282 | |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.oppiaine | Kirjallisuus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Literature | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.date.updated | 2020-01-16T10:15:09Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/43KC-T6DC | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.format.pagerange | 6-10 | |
dc.relation.issn | 0780-0940 | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 39 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittaja & Finra ry, 2019. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | contributionToPeriodical | |
dc.subject.yso | nuoret aikuiset | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | yleiset kirjastot | |
dc.subject.yso | kirjastot | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p15979 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11405 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16658 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2787 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11617 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.type.okm | D1 | |