Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorBontenbal, Ilona
dc.contributor.authorNori, Konsta
dc.date.accessioned2020-01-17T05:18:26Z
dc.date.available2020-01-17T05:18:26Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67343
dc.description.abstractTässä tutkielmassa selvitän, miten suomalainen energiayhtiö Neste viestii yritysblogissaan ympäristöystävällisyyden teemoista. Tutkimuksen aineistona on Nesteen verkkosivujen yritysblogi, jota on julkaistu vuodesta 2014 alkaen. Tätä tutkimusta varten blogikirjoituksista valittiin Nesteen määrittelemiin kategorioihin ”ilmastonmuutos” ja ”uusiutuvat ratkaisut” kuuluvat kirjoitukset. Tutkimuksen tavoitteena on pyrkiä kuvailemaan, minkälaisilla eri tavoilla Neste puhuu ympäristöystävällisyydestä yhtenä yritystoimintaansa kuuluvana ulottuvuutena. Aiheen taustoituksessa selvitetään, mitä haasteita energiayhtiöt kohtaavat energiatransition aikakaudella. Parhaillaan käynnissä olevassa transitiossa yhteiskunnan on pystyttävä taloudellisesti järkevällä tavalla siirtymään fossiilisista polttoaineista uusiutuviin energialähteisiin. Taustoitus aloitetaan selvittämällä Nesteen yritystoiminnan perusteet. Taustoitus jatkuu yritysviestinnän ja yritysblogin määrittelemisellä, jota seuraa yrityksen maineenhallinnan tärkeyden havainnollistaminen. Tutkimusmenetelmänä on käytetty diskurssianalyysiä. Blogikirjoitusten ytimen muodostavat puhe vastuullisuudesta sekä perimmäisten arvojen tärkeydestä, jotka ovat esitelty analyysiosion johdannossa. Analyysin johdannon jälkeen siirrytään blogikirjoitusten niin sanottuihin päädiskursseihin, joita on kolme kappaletta. Päädiskurssit muodostavat analyysiosion alaotsikot. Ensimmäisenä käsitellään Nesteen omien toimien edistyneisyyden korostaminen, jota seuraa päädiskurssit asiantuntijuudesta, taloudellisuudesta ja käytännöllisyydestä. Kolmas analyysiosio keskittyy kirjoitusten optimistisuuteen ja kansallisen näkökulman esille tuomiseen. Neste rakentaa ympäristöystävällistä mainetta näiden diskurssien kautta. Vaikka tuloksista ei voida saada yleistettävää tietoa ympäristöystävällisyyden diskursseista, perehtymällä yhden yrityksen viestintään on mahdollista muodostaa syvällinen kuva yhdestä energiateollisuuden suurimmista yrityksistä ja sen tavoista muokata mainettaan ympäristöystävällisemmäksi.fi
dc.format.extent36
dc.language.isofi
dc.subject.otherenergiatransitio
dc.titleYmpäristöystävällisen maineen rakentaminen Neste Oyj:n yritysblogissa 2014-2019
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202001171288
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineYhteiskuntapolitiikkafi
dc.contributor.oppiaineSocial Policyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi209
dc.subject.ysokestävä kehitys
dc.subject.ysoblogit
dc.subject.ysoyritystoiminta
dc.subject.ysoenergiayhtiöt
dc.subject.ysomaineenhallinta
dc.subject.ysoöljy-yhtiöt


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot