Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorBrunni, Sisko
dc.contributor.authorJantunen, Jarmo
dc.contributor.authorSkantsi, Valtteri
dc.date.accessioned2020-01-14T06:13:03Z
dc.date.available2020-01-14T06:13:03Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationBrunni, S., Jantunen, J., & Skantsi, V. (2019). Korpusavusteinen virheanalyysi tarkkuuden kehityksestä EVK:n taitotasoilla A2-B2. <i>Puhe ja kieli</i>, <i>39</i>(3), 275-304. <a href="https://doi.org/10.23997/pk.76601" target="_blank">https://doi.org/10.23997/pk.76601</a>
dc.identifier.otherCONVID_34031643
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67239
dc.description.abstractArtikkelissa tarkastellaan kielitaidon taitotasoittaista kehittymistä potentiaalisten esiintymien analyysin (Potential Occasion Analysis, Thewissen, 2015) avulla. Kehittymistä analysoidaan tarkkuuden näkökulmasta, ja sitä mitataan kohdekielen muoto- ja käyttökonventioista poikkeavien muotojen määrällä. Tutkimus on korpuspohjaista virheanalyysia (Corpus-aided Error Analysis, Dagneaux, Dennes & Granger, 1998), ja se perustuu taitotasoilla havaittujen, yhdeksään virheluokkaan sijoittuvien virheiden määrien tilastolliseen testaukseen. Aineistona on Kansainvälinen oppijansuomen korpus(ICLFI). Analyysi osoittaa, että merkittävintä kehitys on tasojen B1 ja B2 välillä; tasojen A2 ja B1 välillä tarkkuuden kehityksessä on nähtävissä myös regressiota (esim. määrite- ja fraseologiset virheet) ja stabilaatiota, jota esiintyy erityisesti eräissä morfosyntaktisissa ja syntaktisissa virhetyypeissä. Tasojen B1 ja B2 välillä muutos on kuitenkin niin selvää, että erityisesti morfosyntaktisen ja syntaktisen tarkkuuden lisääntymisen voisi nostaa yhdeksi tasoa B2 määrittäväksi piirteeksi. Jo aiemmissa tutkimuksissa taso B1 on nähty selvänä kulminaatiopisteenä kielen kehityksessä (ks. esim. Kajander, 2013, s. 93–95; Seilonen, 2013, s. 59–61; ks. myös Thewissen, 2015), ja tämän tutkimuksen valossa näin on myös tarkkuuden kehityksessä.fi
dc.description.abstractn this article, the development of an individual’s language proficiency, based here on the language levels of Common European Framework for Reference, is examined with the help of Potential Occasion Analysis (Thewissen, 2015). The development is analyzed from the viewpoint of accuracy, and it is measured by the amount of forms that differ from the conventions of form and usage in the target language. The research represents corpus-aided error analysis (Dagneaux et al., 1998), and it is based on the statistical testing of the amount of errors seen in the nine categories of errors found in the reference levels of language proficiency. The research material consists of the International Corpus of Learner Finnish (ICLFI). The analysis shows that the most remarkable progress happens between levels B1 and B2. In addition, in the progress between levels A2 and B1, there is regression in the form of, for example, errors in adjuncts and phraseolog y as well as stabilization, which can especially be seen in morphosyntactic and syntactic errors. However, the change between B1 and B2 is so distinct that the increase in morphosyntactic and syntactic accuracy could be made one of the defining aspects of level B2. Earlier studies have indicated level B1 as a distinct culmination point in the development of language (see e.g. Kajander, 2013, p. 93–95; Seilonen, 2013, p. 59–61; Thewissen, 2015), and on the basis of this study’s results, this is also the case for the development of language accuracy.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherPuheen ja kielen tutkimuksen yhdistys
dc.relation.ispartofseriesPuhe ja kieli
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkorpusavusteinen virheanalyysi
dc.subject.otherpotentiaalisten esiintymien analyysi
dc.titleKorpusavusteinen virheanalyysi tarkkuuden kehityksestä EVK:n taitotasoilla A2-B2
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202001141185
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange275-304
dc.relation.issn1458-3410
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume39
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2020
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysotarkkuus
dc.subject.ysokehitys
dc.subject.ysokielitaito
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20173
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2123
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5797
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.23997/pk.76601
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright