Käyttöliittymösuunnittelun perusperiaatteet verkkokaupoissa
Authors
Date
2019Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Käyttöliittymä on ihmisen käyttämän teknologian osa, jonka avulla ihminen pyrkii saavuttamaan päämääränsä ja erittelemään ongelmaansa. Käyttöliittymäsuunnittelu on osa käyttökokemuksen suunnittelua, jolla pyritään vaikuttamaan käyttäjän mielikuvaan ja kokemukseen teknologisen tuotteen käytöstä. Sivusto- ja sovellussuunnittelun viitekehyksessä tämä tarkoittaa usein näytöllä näkyvää graafista käyttöliittymä, sekä siihen liittyvien komponenttien suunnittelua niin, että sivuston tai sovelluksen käyttö olisi tehokasta, tarkoituksenmukaista ja miellyttävää. Tätä varten on otettava huomioon tuotteen käyttöön liittyvien ominaisuuksien suunnittelu, sekä huomioitava, miten käyttöliittymästä saataisiin innostava. Käyttöliittymäsuunnittelua on tutkittu vuosikymmenien ajan, ja tutkimuksissa on eritelty käyttöliittymiin liittyviä käytettävyyden, estetiikan ja informaatioprosessoinnin ominaisuuksia. Verkkokauppojen suosio kaupankäynnissä on kasvanut. Niiden käyttöliittymäsuunnittelussa joudutaan huomioimaan paitsi edellä mainitut ominaisuudet, mutta myös se, että verkkokauppoihin liittyy transaktio näkökulma. Nämä luovat tiettyjä vaatimuksia käyttöliittymän toteutukselle. Tässä tutkielmassa eritellään, millaisia perusperiaatteita käyttöliittymäsuunnitteluun kuuluu. Tämän lisäksi tutkitaan, miten nämä perusperiaatteet ovat sovellettavissa verkkokauppojen käyttöliittymien suunnittelussa ja miten ne näkyvät tässä kontekstissa. Tutkielmassa vastataan tutkimuskysymyksiin: ”Mikä on käyttöliittymä ja millaisia ovat sen suunnitteluperiaatteet?” ja ” Miten käyttöliittymäsuunnittelun perusperiaatteet ilmenevät verkkokaupoissa?”. Perusperiaatteita on tutkittu tutkielmassa kolmesta näkökulmasta: yleiset suunnitteluperiaatteet, käytettävyyden suunnittelu ja visuaalinen suunnittelu. Periaatteiden pohjalta tehtyjen ratkaisujen liittyvyyksiä toisiinsa on myös pyritty selittämään kokonaisvaltaisen ymmärryksen saamiseksi. Kirjallisuuden tutkimisen ja erittelyn jälkeen tutkielman pohdinta ja yhteenveto osuudessa pyritään selittämään vastaukset tutkimuskysymyksiin, tutkielman tarpeellisuus ja mahdolliset tarpeet jatkotutkimukselle.
...
The user interface is the part of the technology used by a person to help them achieve their goals and to isolate their problem. User interface design is part of the design of the user experience, which aims to influence the user's image and experience of using a technological product. In the framework of website and application design, this often means the on-screen graphical user interface, as well as the design of its associated components, so that the use of the site or application is efficient, appropriate and comfortable. To do this, you need to consider the design features of the product, and how to make the user interface more engaging. Interface design has been researched for decades, and has explored features of usability, aesthetics and information processing related to interfaces. The popularity of e-commerce in commerce has increased. Their user interface design must consider not only the above-mentioned features but also the fact that online shops have a transactional aspect. These create certain requirements for the implementation of the user interface. This thesis outlines the basic principles of user interface design. In addition, it explores how these basic principles can be applied in the design of E-commerce user interfaces and how they appear in this context. The thesis aims to answer the research questions: “What is a user interface and its design principles?” And “How do the basic principles of user interface design appear in online shopping?”. The thesis explores the basic principles from three perspectives: general design principles, usability design and visual design. Efforts have also been made to explain the interrelationship between the principles-based solutions in order to achieve a comprehensive understanding. After researching and analysing the literature, the thesis and summary section aims to explain the answers to the research questions, the necessity of the thesis, and possible needs for further research.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Käyttäjäkokemuspohjaisen suunnittelun merkitys verkkokauppasivuston konversioasteelle
Ojala, Miika (2018)Tässä tutkielmassa käsitellään käyttäjäkokemuspohjaisten suunnitteluratkaisujen merkitystä ja vaikutuksia verkkokauppasivustojen konversioasteeseen ja sen kautta taloudelliseen menestykseen. Tarkastelu on rajattu internetin ... -
Perspective of small enterprises : how web analytics are used by Finnish online retailers?
Pirinen, Esra (2018)Yritysten on tärkeää seurata ja ymmärtää asiakkaiden toimintaa verkossa, jotta osataan tehdä liiketoiminnan ja markkinoinnin kannalta hyödyllisiä päätöksiä. Erilaisten analytiikkatyökalujen avulla datan kerääminen ... -
User experience of an e-commerce website : a case study
Ritonummi, Saima; Niininen, Outi (Routledge, 2022)User Experience (UX) is extremely important for e-commerce websites and their commercial success. The goal of an e-commerce website is to generate sales and increase customer satisfaction, which is why helping users reach ... -
The Antecedents of Advertisement Scepticism and Its Effects on the User Experience of Social Influence Features in the Context of Online Shopping
Makkonen, Markus; Sell, Anna; Walden, Pirkko; Frank, Lauri; Nevala, Emma (University of Hawaiʻi at Mānoa, 2024)Modern online advertising often employs different kinds of social influence features, which are likely to be experienced differently by different users, such as individuals with different levels of advertisement (ad) ... -
Does the digitalization of retailing disrupt consumers’ attachment to retail places?
Horáková, Julie; Uusitalo, Outi; Munnukka, Juha; Jokinen, Olga (Elsevier, 2022)This study breaks new ground in the marketing domain by extending the concept of place attachment to the study of the online retail environment. We provide empirical evidence that consumers can establish strong attachments ...