Procedural weathering
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Pintojen ikääntymisen kuvaaminen on tärkeä osa virtuaalisten
maailmojen uskottavuutta. Olemassa olevat ikääntymistekniikat ovat usein joko yksittäiseen
ikääntymisilmiöön keskittyviä simulaatioita tai puhtaasti visuaalisia malleja, jotka
eivät pysty mallintamaan ilmiöiden syntymekanismeja. Meidän mallimme asettuu näiden
tekniikoiden väliin. Se on visuaalinen malli, jolla voidaan approksimoida useiden ikääntymisilmiöiden
syntymekanismeja muutamilla parametreilla. Mallimme on riittävän nopea
käytettäväksi interaktiivisena työkaluna. Malli voidaan toteuttaa yleisesti saatavilla olevilla 3D-mallinnusohjelmilla ilman ohjelmointitaitoja, joten se soveltuu tiedeyhteisöä laajemman
yleisön käytettäväksi. Representing weathering of surfaces is an important aspect when creating believable
virtual worlds. Existing weathering techniques are often either simulations concentrating
to a single weathering phenomenon at a time, or pure visual models that do not have a
connection to the birth mechanisms of the phenomenon. Our model fits in between these two
techniques providing a visual weathering model that approximates real world birth mechanisms
with a small set of parameters, which can be used for several weathering phenomena.
Evaluation of our model is fast enough to be used as an interactive tool. Our model can
be implemented on commonly available 3D-modeling software without programming skills
required, which makes it suitable for audiences larger than the science community.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29105]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Planetaarisen mittakaavan maaston generointi ja reaaliaikainen renderöinti
Paananen, Ilari (2019)Planeettojen renderöintiä hyödynnetään mm. viihdeteollisuudessa, avaruustutkimuksessa ja erilaisissa visualisoinneissa. Jotkut sovelluskohteet vaativat renderöinniltä reaaliaikaisuutta. Monesti planeettaa mallinnettaessa ... -
Vokseleihin perustuvat pinnanmuodostusalgoritmit ja maaston proseduraalinen generointi
Parviainen, Jussi; Linna, Harri (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli verrata marssikuutiot-algoritmin ja naiivin pintaverkkoalgoritmin suorituskykyä. Tutkielman kirjallisuuskatsaus sisältää maaston proseduraalisen generoinnin menetelmiä, joilla generoitavan ... -
The effects of locomotor pattern diversity and ageing on the lower limb joint mechanics and loading during human walking and running
Kulmala, Juha-Pekka (University of Jyväskylä, 2015) -
Koneoppimiseen perustuva proseduraalinen generaatio peliympäristöjen tuotannossa
Nykänen, Otto (2024)Tämä tutkimus käsittelee koneoppimiseen perustuvan proseduraalisen generaation (PCGML) hyödyntämistä peliympäristöjen tuotannossa. PCGML on proseduraalisen generaation muoto, jossa sisältöä tuotetaan hyödyntämällä ...