Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPatrikainen, Riikka
dc.date.accessioned2020-01-07T11:24:53Z
dc.date.available2020-01-07T11:24:53Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationPatrikainen, R. (2019). "Antavat anteeksi ovenvieret" : Matjoi Plattosen kuolinriittikuvaukset siirtymäriittiteorian valossa. <em>J@rgonia</em>, 17 (34), 159-183. Retrieved from <a href="http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912165285">http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912165285</a>
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67129
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkastellaan suistamolaiselta itkijältä Matjoi Plattoselta vuosina 1908−1920 tallennettuja kuolinrituaalien kuvauksia ja niihin liittyviä itkuvirsiä siirtymäriittiteorian avulla. Tutkimuksen aineiston Plattosen kanssa ovat tuottaneet Matti Kaisla, U. T. Sirelius ja A. O. Väisänen. Tutkimuksessa kiinnitetään huomiota erityisesti rituaalisen itkemisen merkitykseen kuolinrituaalien osana. Yksilön tai ryhmän sosiaalisen kategorisen muutoksen yleismaailmallisesti kolmeen vaiheeseen jakavan siirtymäriittiteorian kehitti etnologi Arnold van Gennep (1873−1957). Hän väitti, että rituaaliset seremoniat, jotka liittyvät ihmiselämän tärkeimpiin muutoksiin, eroavat toisistaan eri kulttuurien välillä vain yksityiskohdissa, ja ovat olemukseltaan universaaleja. Siirtymäriittiteoriaa on karjalaisten siirtymäriittien tutkimuksessa sovellettu aiemmin karjalaisten lauluhäiden osalta, mutta kuolinrituaalien merkitysten tutkimisessa teoriaa ei juuri ole käytetty. Siirtymäriittiteorian kolmivaiheista prosessia (irtauma, välitila, liittymä) kuvaavan kaavan soveltaminen esimoderneihin rajakarjalaisiin kuolinrituaaleihin osoittaa aiempaa suomalaista tutkimusta täydentäen muuan muassa sen, että kuolinrituaaleissa 1) siirtymäriittien universaali kolmivaiheinen kaava toteutuu sekä yksilön että ryhmän sosiaalisen kategorian muuttuessa, 2) että spatiaalinen siirtymä rituaaleissa liittyy kiinteästi näihin sosiaalisen kategorian muutoksiin, ja että 3) siirtymäriiteille tyypillinen irtautumisen, liminaalisen vaiheen ja liittymisen symboliikka heijastuu myös rituaaleihin liittyviin itkuvirsiin. Itkun särkemä ääni on yksi kuoleman särkemän yksilön ja yhteisön, toisin sanoen kuolinrituaaleihin liittyvän liminaalisen vaiheen, hallitsevimmista symboleista.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherHistorian ja etnologian laitoksen tutkijat ry, Jyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesJ@rgonia
dc.rightsCC BY 4.0
dc.subject.othersiirtymäriittiteoriafi
dc.subject.otherkuolemanrituaalitfi
dc.subject.othersemioottinen analyysifi
dc.subject.otherKarjalafi
dc.title"Antavat anteeksi ovenvieret" : Matjoi Plattosen kuolinriittikuvaukset siirtymäriittiteorian valossa
dc.typejournal article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201912165285
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange159-183
dc.relation.issn1459-305X
dc.relation.numberinseries34
dc.relation.volume17
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Riikka Patrikainen, 2019
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationarticle
dc.subject.ysokuolemafi
dc.subject.ysosiirtymäriititfi
dc.subject.ysorituaalitfi
dc.subject.ysoitkutfi
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY 4.0