"Antavat anteeksi ovenvieret" : Matjoi Plattosen kuolinriittikuvaukset siirtymäriittiteorian valossa
Patrikainen, R. (2019). "Antavat anteeksi ovenvieret" : Matjoi Plattosen kuolinriittikuvaukset siirtymäriittiteorian valossa. J@rgonia, 17 (34), 159-183. Retrieved from http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912165285
Julkaistu sarjassa
J@rgoniaTekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
© Riikka Patrikainen, 2019
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan suistamolaiselta itkijältä Matjoi Plattoselta vuosina 1908−1920 tallennettuja kuolinrituaalien kuvauksia ja niihin liittyviä itkuvirsiä siirtymäriittiteorian avulla. Tutkimuksen aineiston Plattosen kanssa ovat tuottaneet Matti Kaisla, U. T. Sirelius ja A. O. Väisänen. Tutkimuksessa kiinnitetään huomiota erityisesti rituaalisen itkemisen merkitykseen kuolinrituaalien osana. Yksilön tai ryhmän sosiaalisen kategorisen muutoksen yleismaailmallisesti kolmeen vaiheeseen jakavan siirtymäriittiteorian kehitti etnologi Arnold van Gennep (1873−1957). Hän väitti, että rituaaliset seremoniat, jotka liittyvät ihmiselämän tärkeimpiin muutoksiin, eroavat toisistaan eri kulttuurien välillä vain yksityiskohdissa, ja ovat olemukseltaan universaaleja. Siirtymäriittiteoriaa on karjalaisten siirtymäriittien tutkimuksessa sovellettu aiemmin karjalaisten lauluhäiden osalta, mutta kuolinrituaalien merkitysten tutkimisessa teoriaa ei juuri ole käytetty. Siirtymäriittiteorian kolmivaiheista prosessia (irtauma, välitila, liittymä) kuvaavan kaavan soveltaminen esimoderneihin rajakarjalaisiin kuolinrituaaleihin osoittaa aiempaa suomalaista tutkimusta täydentäen muuan muassa sen, että kuolinrituaaleissa 1) siirtymäriittien universaali kolmivaiheinen kaava toteutuu sekä yksilön että ryhmän sosiaalisen kategorian muuttuessa, 2) että spatiaalinen siirtymä rituaaleissa liittyy kiinteästi näihin sosiaalisen kategorian muutoksiin, ja että 3) siirtymäriiteille tyypillinen irtautumisen, liminaalisen vaiheen ja liittymisen symboliikka heijastuu myös rituaaleihin liittyviin itkuvirsiin. Itkun särkemä ääni on yksi kuoleman särkemän yksilön ja yhteisön, toisin sanoen kuolinrituaaleihin liittyvän liminaalisen vaiheen, hallitsevimmista symboleista.
...
Julkaisija
Historian ja etnologian laitoksen tutkijat ry, Jyväskylän yliopistoISSN Hae Julkaisufoorumista
1459-305XAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- J@rgonia [303]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Totta vai tabua? : kuolemanrituaalit, kuoleman paikat ja kuoleman asema kulttuurissamme
Härkönen, Ulla (2008) -
Hautaustoimistot surevien tukena : muuttuva surukäsitys ja hautausalan kasvava rooli kuolemanrituaaleissa 1900-luvun loppupuolen Suomessa
Pajari, Ilona (Suomalaisen kuolemantutkimuksen seura ry, 2014)Tässä artikkelissa käsittelen suomalaisten hautaustoimistojen muuttuvaa roolia hautajaisjärjestelyissä ja surevien omaisten elämässä 1950-luvulta 1990-luvulle. Erityisesti Tiimalasi-julkaisusta ... -
The Karsikko and Cross-Tree Tradition of Finland : The Origins, Change and End of the Custom
Vilkuna, Janne (Museum Tusculanum Press, 1993)According to an East-Finnish custom that came to an end around the beginning of the 20th century, the karsikko (conifer shorn of branches) and the cross-tree were prepared when the deceased was taken for burial. The ... -
Juhlaruokaa ja arkiruokaa : syömiseen liitetyt merkitykset Me Naisissa
Hildén, Ilona (2008)Tämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena on selvittää juhla- ja arkiruokailuun liittyviä merkityksiä naistenlehden suomalaisessa naistenlehdessä. Varsinaisesti tutkimuksen kohteena on kaksi erilaista ruokajuttutyyppiä Me ... -
Kuoleman kasvot
Korkiakangas, Pirjo (Tieteellisten seurain valtuuskunta, 2014)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.