Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorUllakonoja, Riikka
dc.contributor.authorErlin, Anni
dc.date.accessioned2019-12-30T08:23:14Z
dc.date.available2019-12-30T08:23:14Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67030
dc.description.abstractTämän maisterintutkielman tavoitteena on selvittää, miten suomenkieliset alkeistason aikuisopiskelijat tuottavat ja havaitsevat venäjän kielen konsonanttien sointiopposition. Tutkitut 6 sointioppositioparia ovat /f – v/, /k – g/, /p – b/, /t – d/, /s – z/ ja /ʃ - ʒ/. Sointioppositio, eli soinnillisuus tai soinnittomuus merkitystä erottavana tekijänä muuten täysin samalla tavalla tuo-tetussa äänteessä, on yksi olennaisista piirteistä venäjän kielessä. Näiden äänteiden erotteleminen niin tuottamisessa kuin havaitsemisessa on perustavanlaatuinen edellytys onnistuneelle kommunikaatiolle. Aiemmista tutkimuksista (esim. Ljubimova 1988; de Silva 1997; Sajavaara & Dufva 2001; Lintunen 2004) käy ilmi, että monissa vieraissa kielissä konsonanttien soinnillisuus on suomalaisille oppijoille haastavaa. Tutkimuksessa toteutettiin yhdelletoista alkuvaiheen aikuisopiskelijalle tuottamistesti kielistudiossa sekä havaitse-mistesti tavallisessa luokkahuoneessa. Opiskelijat olivat siihen mennessä opiskelleet venäjää kielikeskuksessa n. 3 kuukautta. Opiskelijat olivat 19-27-vuotiaita, ja heistä 6 oli naisia ja 5 miehiä. Tutkimuksessa analysoitiin ääntämistä, havaitsemista sekä niiden välistä suhdetta. Tulosten kirjaamisessa ja analysoinnissa käytettiin pääasiassa kontrastiivista virheanalyysiä. Analyysin tulokset osoittavat, että opiskelijat hallitsivat sointiopposition hyvin äänteissä /f – v/, /p – b/, ja /k – g/, mutta haasteita esiintyi äänteissä /s – z/ ja /ʃ - ʒ/. Huomionarvoista on, että ääntämisvirheet olivat erityyppisiä riippuen tehtyjen virheiden määrästä. Keskiarvoisesti eniten ääntämisvirheitä tehneet opiskelijat sekoittivat ääntämyksessään ”ässiä” keskenään ilman logiikkaa tai tiettyä jämähtänyttä mallia. Vähiten ääntämisvirheitä tehneiden opiskelijoiden virheistä taas 50-100% liittyi sointioppositioon, etenkin niin päin, että soinnillinen äänne sanottiin soinnittomana. Eniten virheitä tehtiin sointioppositioissa /ʒ - ʃ/ ja /z – s/. Saamamme tulokset osoittavat, että itse sointioppositio ei ollut haastava asia, mutta 3 kuukautta kieltä opiskelleilla aikuisoppijoilla ”ässät” menevät vielä sekaisin keskenään.fi
dc.format.extent52
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoru
dc.subject.othersoinnillisuus
dc.subject.othersointioppositio
dc.titleFonetičaskaâ oppoziciâ zvonkih i gluhih soglasnyh russkogo âzyka v vospriâtii i v reči finskih vzroslyh učaščihsâ (Venäjän kielen soinnillisten ja soinnittomien konsonanttien foneettinen oppositio suomalaisten aikuisopiskelijoiden kuullun ymmärtämisessä ja ääntämisessä)
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201912305507
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVenäjän kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineRussian Language and Cultureen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi312
dc.subject.ysokonsonantit
dc.subject.ysoääntäminen
dc.subject.ysovenäjän kieli
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot