Käyttäjien sitouttamisen tärkeys yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Organisaatioiden omat sisäiset yrityksen sosiaalisen median järjestelmät ja palvelut kasvattavat suosiotaan vuosi vuodelta. Niiden käyttö kasvaa, mutta samalla organisaatiot törmäävät ongelmiin, kuinka saada käyttäjät sitoutettua sen käyttöön. Tämän pro gradu-tutkielman tavoitteena oli tunnistaa tekijöitä, mitkä sitouttavat käyttäjiä yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa.
Tutkielman teoreettinen viitekehys rakennettiin innovaation diffuusioteorian ja teknologian omaksumismallin TAM pohjalta. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta innovaation diffuusioteorian mukaisia innovaation ominaisuuksia täydennettiin TAM-mallista tunnistettujen teknologian omaksumiseen vaikuttavilla tekijöillä.
Tutkielman empiirisessä tutkimusosuudessa suoritettiin Jyväskylän Yliopiston tietojärjestelmätieteen ensimmäisen vuoden kandiopiskelijoille strukturoitu kyselytutkimus syksyllä 2018. Hyväksyttyjä vastauksia saatiin analysoitavaksi 85 kappaletta. Tutkittavien muuttujien välisiä yhteyksiä tarkasteltiin SPSS-ohjelman avulla toteutetulla lineaarisella regressioanalyysilla. Regressioanalyysissa vertailtiin saatujen summamuuttujien suhdetta käyttäjien sitouttamiseen.
Empiirisen osion tulokset selittävät vain 37,4% käyttäjien sitouttamisen tekijöistä järjestelmän käyttöönotossa. Tulosten perusteella käyttäjän positiivinen asenne ja motivaatio ovat eniten käyttäjiä sitouttavia tekijöitä. Lisäksi käytön välttämättömyydellä on negatiivinen vaikutus sitouttamiseen järjestelmän käyttöönotossa. Epävarmuus käytöstä ja järjestelmän käyttö jäivät merkityksettömiksi tutkimuksessa.
...
Organizations own internal enterprise social media platforms increase their popularity year after year. Despite the usage of those systems is growing, the organizations are facing problems how to engage users. This thesis was aimed to identify the factors that engage the users in enterprise social media implementation.
Theoretical framework of this thesis was built based on innovation diffusion theory and TAM-model. Based on the literature review attributes of innovation from innovation diffusion theory were complemented with contributing factors identified from Technology acceptance model.
In the empirical part of the thesis a structured survey for freshmen’s of JYU’s information system science faculty was conducted in autumn 2018. A total of 85 accepted answers were accepted for analysis. The relationships between the variables were analyzed by linear regression analysis with SPSS. In the regression analysis the relationship between the variables compared for user engagement.
As the result of the empirical research the proposed model explains only 37,4% of factors influencing to user engagement in IS implementation. The results of the study indicate that user’s positive attitude and motivation are significant indicators for user engagement. In addition, necessity of use has negative effect on user engagement in IS implementation. Uncertainty about use and system usage remained insignificant in the research.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Käyttäjän osallistaminen yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa
Rintamäki, Milla (2018)Tämä tutkimus selvittää kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen keinoin, miten käyttäjien osallistamista voidaan vahvistaa yrityksen sosiaalisen median käyttöönottovaiheessa. Käyttäjän osallistaminen (user engagement) ... -
Organisatorisen ja sosiaalisen muutoksen hallinta metaCASE-ympäristön käyttöönotossa
Parkkinen, Hanna-Leena (2004) -
“ Oikeestaan, ne kulkee aika niinku silleen käsi kädessä” : medialogiikka ja sosiaalisen median logiikka julkisen organisaation viestinnän ammattilaisten työssä
Paavilainen, Vilma; Lahti, Johanna (2018)Tämä kandidaatintutkielma käsittelee mediatisaatiota ja sen ilmenemistä julkisen organisaation viestinnän ammattilaisten työssä. Tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita etenkin siitä, miten medialogiikka ja sosiaalisen median ... -
Sosiaalisen median hyödyntäminen yrityksen asiakassuhteiden hallinnassa
Saukonoja, Joel (2018)Sosiaalisen median yleistyminen ja ilmiöiden sosiaalistuminen muokkaavat kuluttajien käyttäytymistä ja tarjoavat yrityksille uudenlaisia haasteita ja mahdollisuuksia liiketoiminnan strategisessa kehittämisessä. Tässä ... -
Yrityksen sisäinen sosiaalinen media hiljaisen tiedon areenana : tapaustutkimus Tieto Oyj:n sosiaalisen median käytöstä
Rantanen, Jari (2014)Hiljaisen tiedon siirtäminen on erittäin ajankohtainen tutkimuksen aihe, sillä suurten ikäluokkien eläköityminen aiheuttaa ristiriidan alati kiristyvien tehokkuusvaatimusten kanssa. Monet tutkijat pitävät sosiaalista mediaa ...