dc.contributor.author | Kontkanen, Anna-Reetta | |
dc.date.accessioned | 2019-12-11T11:38:47Z | |
dc.date.available | 2019-12-11T11:38:47Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66744 | |
dc.description.abstract | Tutkimus osoittaa fyysisen aktiivisuuden, erityisesti yhdistettynä opetukseen, vaikuttavan oppimiseen positiivisesti. Muokkaamalla aivojen toimintaa ja rakennetta liikunta vaikuttaa positiivisesti moniin tärkeisiin oppimistekijöihin, kuten muistiin, tarkkaavaisuuteen ja toiminnanohjaukseen. Vaikka aiheesta tehty tutkimus on lisääntynyt huomattavasti viimeisen vuosikymmenen aikana, näyttää siltä, ettei tieto liikunnan positiivisista oppimisvaikutuksista ole vielä laajasti saavuttanut opettajia. Vaikuttaakin siltä, että fyysisen aktiivisuuden ja kielenopetuksen yhdistäminen on erittäin vähän hyödynnetty, mutta tehokas keino parantaa oppimistuloksia.
Tämä maisterintutkielma käsittelee liikunnan ja englanninopetuksen yhdistämistä ja pyrkii vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: Miksi olisi kannattavaa yhdistää liikuntaa kielenopetukseen, kuinka fyysinen aktiivisuus vaikuttaa kielen oppimiseen ja kuinka englanninopettajat voivat tehdä oppitunneistaan liikunnallisempia yhdistämällä liikettä kielisisällön opettamiseen? Työ koostuu kahdesta osasta: aiheen teoreettisen taustan esittelystä ja materiaalipaketista.
Liikunnallisten englannintuntien tavoitteina on saada oppilaat liikkumaan mahdollisimman paljon oppitunnin aikana yhdistämällä liikettä kielen oppimiseen ja opettamiseen ja saada näin parempia oppimistuloksia. Materiaalipaketin tavoitteena on inspiroida ja kannustaa useampia opettajia kokeilemaan fyysisesti aktiivisia menetelmiä englannin opetuksessa antamalla esimerkkejä liikkeen ja englanninopetuksen yhdistämisestä. Materiaalipaketti sisältää esipuheen opettajille ja 24 tehtävää. Tehtävät on suunniteltu alakouluun sopiviksi, mutta kaikkia ideoita voi helposti muokata ja hyödyntää englannin opetukseen monella eri tasolla, sillä materiaalipaketti toimii nimenomaan kokoelmana ideoita ja esimerkkejä liikunnallisesta kieltenopetuksesta. | fi |
dc.format.extent | 86 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | EFL | |
dc.subject.other | material package | |
dc.subject.other | physically active language lessons | |
dc.subject.other | movement | |
dc.title | Moved by English : incorporating movement into English as foreign language lessons - a material package | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201912115209 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | kieltenopetus | |
dc.subject.yso | fyysinen aktiivisuus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | language teaching | |
dc.subject.yso | physical activeness | |
dc.subject.yso | learning | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |