dc.contributor.advisor | Koivula, Merja | |
dc.contributor.author | Sipilä, Tuija | |
dc.date.accessioned | 2019-12-11T11:06:44Z | |
dc.date.available | 2019-12-11T11:06:44Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66737 | |
dc.description.abstract | Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin 2–3 -vuotiaiden lasten ja kasvattajien välistä vuorovaikutusta varhaiskasvatuksen aamupiireillä ja lounastuokioilla. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisena kohtaaminen lapsen ja kasvattajan välillä näyttäytyy sekä millaisia kohtaamista edistäviä tai estäviä tekijöitä tuokioilla esiintyy. Tutkimuksen teoreettista taustaa ohjasi Martin Buberin (1999) dialogisuusfilosofinen näkökulma.
Tutkimusaineisto on osa laajempaa Jyväskylän yliopiston VUOKKO -pitkittäistutkimuksen aineistoa, joka on kerätty Keski-Suomen alueen päiväkodeissa keväällä 2016. Tähän tutkimukseen valittiin 2–3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmistä aamupiireiltä ja lounastuokioilta kuvattuja videotallenteita 11 kappaletta. Tutkimuksessa hyödynnettiin etnografista lähestymistapaa ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti grounded theorya mukaillen.
Tutkimustulokset osoittivat, että kohtaaminen lapsen ja kasvattajan välillä näkyi katseessa, puheessa, eleissä ja kosketuksessa. Kohtaamista edistäviä tekijöitä olivat suunnitelmallisuus, lapsen yksilöllinen huomioiminen, mielenkiinnon säilyttäminen sekä kehuminen ja kannustaminen. Kohtaamista estäviä tekijöitä taas olivat tehtäväkeskeisyys, lapsen osallisuuden rajaaminen ja huomiotta jättäminen sekä mielenkiinnon menettäminen. Ennakointi voi näyttäytyä sekä edistävänä että estävänä tekijänä. Vuorovaikutustilanteiden etenemistä ohjasivat dialogisuus ja suunnitelmallisuus tai monologisuus ja tehtäväkeskeisyys.
Tämän tutkimuksen tulokset lisäävät tietoa lapsen ja kasvattajan välisten vuorovaikutustilanteiden etenemisestä ja kohtaamisen merkityksestä varhaiskasvatuksessa. | fi |
dc.format.extent | 87 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | kasvattaja-lapsi | |
dc.title | Lapsen ja kasvattajan kohtaamisia varhaiskasvatuksen aamupiireillä ja lounastuokioilla | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201912115203 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | grounded theory | |
dc.subject.yso | kasvattajat | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | kohtaaminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |