Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKoivula, Merja
dc.contributor.authorSipilä, Tuija
dc.date.accessioned2019-12-11T11:06:44Z
dc.date.available2019-12-11T11:06:44Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66737
dc.description.abstractTässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin 2–3 -vuotiaiden lasten ja kasvattajien välistä vuorovaikutusta varhaiskasvatuksen aamupiireillä ja lounastuokioilla. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisena kohtaaminen lapsen ja kasvattajan välillä näyttäytyy sekä millaisia kohtaamista edistäviä tai estäviä tekijöitä tuokioilla esiintyy. Tutkimuksen teoreettista taustaa ohjasi Martin Buberin (1999) dialogisuusfilosofinen näkökulma. Tutkimusaineisto on osa laajempaa Jyväskylän yliopiston VUOKKO -pitkittäistutkimuksen aineistoa, joka on kerätty Keski-Suomen alueen päiväkodeissa keväällä 2016. Tähän tutkimukseen valittiin 2–3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmistä aamupiireiltä ja lounastuokioilta kuvattuja videotallenteita 11 kappaletta. Tutkimuksessa hyödynnettiin etnografista lähestymistapaa ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti grounded theorya mukaillen. Tutkimustulokset osoittivat, että kohtaaminen lapsen ja kasvattajan välillä näkyi katseessa, puheessa, eleissä ja kosketuksessa. Kohtaamista edistäviä tekijöitä olivat suunnitelmallisuus, lapsen yksilöllinen huomioiminen, mielenkiinnon säilyttäminen sekä kehuminen ja kannustaminen. Kohtaamista estäviä tekijöitä taas olivat tehtäväkeskeisyys, lapsen osallisuuden rajaaminen ja huomiotta jättäminen sekä mielenkiinnon menettäminen. Ennakointi voi näyttäytyä sekä edistävänä että estävänä tekijänä. Vuorovaikutustilanteiden etenemistä ohjasivat dialogisuus ja suunnitelmallisuus tai monologisuus ja tehtäväkeskeisyys. Tämän tutkimuksen tulokset lisäävät tietoa lapsen ja kasvattajan välisten vuorovaikutustilanteiden etenemisestä ja kohtaamisen merkityksestä varhaiskasvatuksessa.fi
dc.format.extent87
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkasvattaja-lapsi
dc.titleLapsen ja kasvattajan kohtaamisia varhaiskasvatuksen aamupiireillä ja lounastuokioilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201912115203
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysogrounded theory
dc.subject.ysokasvattajat
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysokohtaaminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot