Sukupuolten väliset erot tunne- ja vuorovaikutustaidoissa viides- ja kuudesluokkalaisilla lukuvuoden aikana
Abstract
Tunne- ja vuorovaikutustaitoja on tutkittu paljon varsinkin kouluympäristössä. Tutkimuksissa ko. taitojen opettamisella on lähes poikkeuksetta ollut positiivinen vaikutus tutkittavien
elämään. Niiden parempi hallinta on parantunut oppilaiden kouluviihtyvyyttä ja vähentänyt
häiriökäyttäytymistä. Tästä syystä koemme niiden tutkimisen tärkeäksi. Sukupuolten välisiä
eroja on kuitenkin tutkittu hieman vähemmän.
Tämän yhden lukuvuoden tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetukseen perustuvan tutkimuksen
tarkoituksena oli tutkia sukupuolten välisiä eroja tunne- ja vuorovaikutustaitojen
opetusjaksonaikana. Tavoitteena oli tarkastella oppilaiden koettuja taitoja tunne- ja
vuorovaikutustaidoissa opetuksen aikana, millaisia sukupuolten välisiä eroja ko. taidoissa
esiintyy sekä miten ne vaikuttavat koettuun psykologiseen turvallisuuteen. Koulussa ollaan
paljon tekemisissä muiden yksilöiden ja ryhmien kanssa, joten tunne- ja vuorovaikutustaidot
nousevat oleelliseen rooliin.
Tutkimuksen kohteena oli kaksi koulua, neljä luokkaa ja ensimmäisellä mittauskerralla 83
oppilasta sekä toisella mittauskerralla 77. Aineisto kerättiin vuosina 2017-2018 ja analysoitiin
vuosina 2018-2019. Aineisto kerättiin ensimmäisen kerran lukuvuoden alussa lokakuussa ja
toisen kerran lukuvuoden lopussa toukokuussa. Keskiarvollisen vertailun pohjalta näyttäisi, että
vastaajat kokevat omat tunne- ja vuorovaikutustaidot hyviksi tai melko hyviksi. Tytöt kokivat
olevansa hieman poikia parempia molemmilla kerroilla kahdessa eri kategoriassa: empatia ja
häiritsevyys. Muuten sukupuolten välillä ei ollut merkitseviä eroja. Erot eivät myöskään
muuttuneet merkitsevästi lukuvuoden aikana.
Tutkimus vahvistaa jo aiemmin saatuja tuloksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelun
tarpeesta ja hyödystä sekä opettajan että oppilaiden näkökulmasta. Oppilaat kokivat ilmapiirin
ja psykologisen turvallisuuden omassa ryhmässään hyväksi ja tämä saattaa johtua hyvistä
koetuista tunne- ja vuorovaikutustaidoista. Myös aiemmissa tutkimuksissa tyttöjen taidot oli
havaittu poikia hieman paremmiksi. Opettajien koulutuksessa voisi yhä suuremmassa määrin
huomioida, miten näitä taitoja voisi tietoisemmin liittää osaksi käytännön opetusta. Tietoinen
tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu ja muun sisällöllisen opetuksen toteuttaminen eivät
ole toisiaan poissulkevia.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2019
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912105154Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish