Sukupuolten väliset erot tunne- ja vuorovaikutustaidoissa viides- ja kuudesluokkalaisilla lukuvuoden aikana

Abstract
Tunne- ja vuorovaikutustaitoja on tutkittu paljon varsinkin kouluympäristössä. Tutkimuksissa ko. taitojen opettamisella on lähes poikkeuksetta ollut positiivinen vaikutus tutkittavien elämään. Niiden parempi hallinta on parantunut oppilaiden kouluviihtyvyyttä ja vähentänyt häiriökäyttäytymistä. Tästä syystä koemme niiden tutkimisen tärkeäksi. Sukupuolten välisiä eroja on kuitenkin tutkittu hieman vähemmän. Tämän yhden lukuvuoden tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetukseen perustuvan tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia sukupuolten välisiä eroja tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetusjaksonaikana. Tavoitteena oli tarkastella oppilaiden koettuja taitoja tunne- ja vuorovaikutustaidoissa opetuksen aikana, millaisia sukupuolten välisiä eroja ko. taidoissa esiintyy sekä miten ne vaikuttavat koettuun psykologiseen turvallisuuteen. Koulussa ollaan paljon tekemisissä muiden yksilöiden ja ryhmien kanssa, joten tunne- ja vuorovaikutustaidot nousevat oleelliseen rooliin. Tutkimuksen kohteena oli kaksi koulua, neljä luokkaa ja ensimmäisellä mittauskerralla 83 oppilasta sekä toisella mittauskerralla 77. Aineisto kerättiin vuosina 2017-2018 ja analysoitiin vuosina 2018-2019. Aineisto kerättiin ensimmäisen kerran lukuvuoden alussa lokakuussa ja toisen kerran lukuvuoden lopussa toukokuussa. Keskiarvollisen vertailun pohjalta näyttäisi, että vastaajat kokevat omat tunne- ja vuorovaikutustaidot hyviksi tai melko hyviksi. Tytöt kokivat olevansa hieman poikia parempia molemmilla kerroilla kahdessa eri kategoriassa: empatia ja häiritsevyys. Muuten sukupuolten välillä ei ollut merkitseviä eroja. Erot eivät myöskään muuttuneet merkitsevästi lukuvuoden aikana. Tutkimus vahvistaa jo aiemmin saatuja tuloksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelun tarpeesta ja hyödystä sekä opettajan että oppilaiden näkökulmasta. Oppilaat kokivat ilmapiirin ja psykologisen turvallisuuden omassa ryhmässään hyväksi ja tämä saattaa johtua hyvistä koetuista tunne- ja vuorovaikutustaidoista. Myös aiemmissa tutkimuksissa tyttöjen taidot oli havaittu poikia hieman paremmiksi. Opettajien koulutuksessa voisi yhä suuremmassa määrin huomioida, miten näitä taitoja voisi tietoisemmin liittää osaksi käytännön opetusta. Tietoinen tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu ja muun sisällöllisen opetuksen toteuttaminen eivät ole toisiaan poissulkevia.
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2019
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912105154Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share