University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Motivation enhanced deep and meaningful learning with social virtual reality

Thumbnail
View/Open
10.Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
JYU dissertations
Authors
Mystakidis, Stylianos
Date
2019

 
Current online teaching and learning practices in distance education face limitations in terms of quality and effectiveness. The theories of deep and meaningful learning have the potential to address these challenges by placing emphasis on the cognitive, social and affective aspect of learning by engaging the person holistically. New e-learning models and frameworks are needed to develop and sustain learners’ high levels of motivation, engagement and satisfaction. This dissertation’s focus is on the motivation enhancement methods for deep and meaningful learning in distant education. The overall goal is to find out the effect of motivation-enhancement approaches using social virtual reality environments in e-learning and open education. Game-based approaches for enhancing intrinsic motivation include playful design, gamification and serious games. Previous empirical research in attendance-based, blended learning and online settings has shown promising results. However, there is a need for researching the effect of motivation enhancement methods in e-learning regarding the quality of learning. Can we improve learning quality and help learners achieve deep meaningful learning when instructional design and teaching focuses on intrinsic motivation? To understand the effect of motivation enhancement, eight articles were authored using research designs based on qualitative and quantitative methods. The dissertation proposes four tentative frameworks towards deep and meaningful e-learning utilizing game-based motivation enhancement methods; OpenQuest, Serious E-scape Room, the Blended Model for Deep & Meaningful E-learning in Social Virtual Reality Environments and the Patras Blended Strategy Model. The results from this study can accelerate the improvement of e-learning quality to address pressing societal and economic educational needs that affect the future of higher education and life-long learning. Facilitating deep and meaningful learning in online education to provide high-quality, flexible, personalized and transformative learning for large audiences could open new educational frontiers towards new milestones of economic growth, social progress and wellbeing. Keywords: e-learning, distance education, deep and meaningful learning, motivation, social virtual reality, game-based learning, open education, MOOCs ...
 
Nykyisillä verkko-opetuksen ja –oppimisen käytännöillä on rajoituksia etäopetuksen laadun ja tehokkuuden suhteen. Syvän ja mielekkään oppimisen teorioilla on potentiaali vastata näihin haasteisiin sekä korostamalla oppimisen kognitiivista, sosiaalista ja affektiivista näkökulmaa että sitouttamalla henkilö kokonaisvaltaisesti. Syvälle ja mielekkäälle verkko-oppimiselle tarvitaan uusia malleja ja viitekehyksiä, jotka kehittävät ja ylläpitävät oppijoiden korkeaa motivaation, sitoutumisen ja tyytyväisyyden tasoa. Tämän tutkielman keskipisteessä on motivaatiota lisäävät menetelmät syvälle ja mielekkäälle oppimiselle etäopetuksessa. Yleisenä tavoitteena on selvittää motivaatiota lisäävien lähestymistapojen vaikutusta verkko-oppimiseen ja avoimeen koulutukseen kun käytetään sosiaalisen virtuaalitodellisuuden ympäristöjä. Peleihin perustuviin lähestymistapoihin lisätä sisäistä motivaatiota kuuluvat leikkisä suunnittelu, pelillistäminen ja hyötypelit. Aikaisempi osallistumisperusteisten, sulautuvan oppimisen ja verkkoympäristöjen yhteydessä tehty empiirinen tutkimus on osoittanut lupaavia tuloksia. Kuitenkin on tarve tutkia motivaatiota lisäävien menetelmien vaikutusta verkko-oppimisessa oppimisen laadun suhteen. Voimmeko parantaa oppimisen laatua ja auttaa oppijoita saavuttamaan syvä ja mielekäs oppiminen, kun opetuksen suunnittelu ja opettaminen keskittyy sisäiseen motivaatioon? Motivaation lisäämisen vaikutuksen ymmärtämiseksi on kirjoitettu kahdeksan artikkelia, joiden tutkimusasetelmissa on käytetty laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Tämän tutkimuksen tulokset voivat nopeuttaa verkko-oppimisen laadun parantamista vastaamaan kiireellisiin yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin koulutustarpeisiin, jotka vaikuttavat korkea-asteen koulutuksen ja elinikäisen oppimisen tulevaisuuteen. Helpottamalla syvän ja mielekkään oppimisen saavuttamista verkkokoulutuksessa tuottamalla korkealaatuinen, joustava, henkilökohtaistettu ja transformatiivinen oppiminen suurelle joukolle ihmisiä voisi avata uusia koulutuksellisia rintamia kohti uusia taloudellisen kasvun, sosiaalisen kehityksen ja hyvinvoinnin virstanpylväitä. Asiasanat: verkko-oppiminen, etäopiskelu, syvä ja mielekäs oppiminen, motivaatio, sosiaalinen virtuaalitodellisuus, pelipohjainen oppiminen, avoin koulutus ...
 
ISBN
978-951-39-7977-5
Contains publications
  • Artikkeli I: Mystakidis, S., & Berki, E. (2018). The case of literacy motivation: Playful 3D immersive learning environments and problem-focused education for blended digital storytelling. International Journal of Web-Based Learning and Teaching Technologies, 13(1), 64–79. DOI: 10.4018/IJWLTT.2018010105
  • Artikkeli II: Herodotou, C. & Mystakidis, S. (2015). Addressing the retention gap in MOOCs: Towards a motivational framework for MOOCs instructional design. In 16th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction Proceedings. Limassol, 25–29 August 2015. eadtu.eu/images/publicaties/MOOCs_in_Europe_November_2015.pdf
  • Artikkeli IV: Mystakidis, Stylianos; Berki, Eleni; Valtanen, Juri (2017). Designing and Implementing a Big Open Online Course by Using a 3D Virtual Immersive Environment : Lessons Learned. In Chova, L. Gómez; Martínez, A. López; Torres, I. Candel (Eds.) EDULEARN17 Proceedings. 9th International Conference on Education and New Learning Technologies, EDULEARN Proceedings. IATED Academy, 8070-8079. DOI: 10.21125/edulearn.2017.0487
  • Artikkeli V: Mystakidis, Stylianos; Berki, Eleni; Valtanen, Juri (2017). Toward Successfully Integrating Mini Learning Games into Social Virtual Reality Environments : Recommendations for Improving Open and Distance Learning. In Chova, L. Gómez; Martínez, A. López; Torres, I. Candel (Eds.) EDULEARN17 Proceedings. 9th International Conference on Education and New Learning Technologies, EDULEARN Proceedings. IATED Academy, 968-977. DOI: 10.21125/edulearn.2017.1203
  • Artikkeli VI: Mystakidis, Stylianos; Berki, Eleni; Valtanen, Juri (2019). The Patras blended strategy model for deep and meaningful learning in quality life-long distance education. Electronic Journal of e-Learning, 17 (2), 66-78. DOI: 10.34190/JEL.17.2.01
  • Artikkeli VII: Mystakidis, S., Berki, E., & Valtanen, J. Deep and Meaningful E-learning with Social Virtual Reality Environments in Higher Education: A Systematic Review. Submitted.
  • Artikkeli VIII: Mystakidis, Stylianos; Cachafeiro, Enrique; Hatzilygeroudis, Ioannis (2019). Enter the Serious E-scape Room : A Cost-Effective Serious Game Model for Deep and Meaningful E-learning. In IISA 2019 : Proceedings of the 10th International Conference on Information, Intelligence, Systems and Applications. IEEE. DOI: 10.1109/IISA.2019.8900673
Keywords
verkko-oppiminen verkko-opiskelu verkko-opetus etäopetus etäopiskelu mielekkyys motivaatio opiskelumotivaatio sosiaalinen oppiminen virtuaalitodellisuus pelillistäminen avoimet verkkokurssit e-learning distance education deep and meaningful learning social virtual reality game-based learning open education MOOCs
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7977-5

Metadata
Show full item record
Collections
  • JYU Dissertations [127]
  • Väitöskirjat [3029]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Digital media in blended coaching : interaction and distance presence in adult education 

    Pihlajamäki, Timo (2011)
    In this study were studied the dimensions and advantages of the digital media in the adult education and distance presence. The point of view and limiting of the study was coaching and the significance of face-to-face ...
  • Pedagogical Design of Interactive Online Lectures : Instructional Intervention in Distance Education 

    Sarja, Anneli; Böök, Marja Leena; Uotinen, Sanna; Ladonlahti, Tarja (TOJDEL, 2017)
  • Designing and Implementing a Big Open Online Course by Using a 3D Virtual Immersive Environment : Lessons Learned 

    Mystakidis, Stylianos; Berki, Eleni; Valtanen, Juri (IATED Academy, 2017)
    Open Education (OE) is a distance learning approach that was strategically chosen by the European Commission (EC) to encourage cost-effective training, upskilling and reskilling of large population groups and workforce ...
  • Toward Successfully Integrating Mini Learning Games into Social Virtual Reality Environments : Recommendations for Improving Open and Distance Learning 

    Mystakidis, Stylianos; Berki, Eleni; Valtanen, Juri (IATED Academy, 2017)
    Social virtual reality environments, also known as 3D virtual immersive environments, are threedimensional computer-generated virtual spaces that are increasingly used in attendance-based and distance education. Thanks to ...
  • Oppimislähtöisyys sulautuvassa opetuksessa 

    Siili, Janna (2018)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää sulautuvan opetuksen oppimislähtöisyyttä muihin opetusmetodeihin verrattaessa. Yhteen toteutustapaan perustuva koulutus ei vastaa nykypäivän haasteisiin. Lähiopetus ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre