Kauppatieteen opiskelijoiden ajatuksia kätketystä vaikuttamisesta
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä pro gradu -tutkielmassa on tutkittu kauppakorkeakoulun maisterivaiheen opiskelijoiden suhtautumista kätkettyyn vaikuttamiseen. Tutkimus asettuu valtatutkimuksen alle, keskittyen manipulaatiotutkimukseen. Manipulaatiosta käytetään tässä tutkielmassa käsitettä kätketty vaikuttaminen. Tämä tutkimus on tärkeä, sillä kätkettyä vaikuttamista on tutkittu verrattain vähän ja sen tutkimus on painottunut Yhdysvaltoihin.
Tutkimukseen osallistujat on valittu Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun neljästä eri pääaineesta: johtaminen, markkinointi, laskentatoimi ja taloustiede siten, että jokaisesta oppiaineesta tutkimukseen osallistui viisi henkilöä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada yksittäisten opiskelijoiden subjektiivisten kokemuksien kautta tietoa kätketystä vaikuttamisesta. Tutkimuksen tavoitteen kuvailevan luonteen vuoksi toteutettiin se laadullisia menetelmiä käyttäen. Aineisto tuotettiin kehyskertomusta ja puolistrukturoitua teemahaastattelua hyödyntämällä niiden soveltuessa subjektiivisten kokemusten ja asenteiden tutkimiseen. Aineiston analysoinnissa on käytetty sisällönanalyysia ja teemoittelua.
Tutkimustulosten mukaan pääaineen vaikutus kätkettyyn vaikuttamiseen suhtautumisessa oli melko pieni, mutta johtamisen ja markkinoinnin opiskelijat olivat hieman tietoisempia aiheesta opetuksen tarjoamien valmiuksien kautta verrattuna taloustieteen ja laskentatoimen opiskelijoihin. Tulevaisuuden työelämän kannalta tutkimustulokset näyttivät melko valoisilta, sillä kauppakorkeakoulusta valmistuvilla maisterivaiheen opiskelijoilla näytti olevan melko selkeä käsitys manipuloinnin riskeistä ja muista haitallisista ominaisuuksista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mielipide- ja informaatiovaikuttamisen taito : tapaus Operation Infektion
Kallio, Jarno (2020)Propaganda voidaan mieltää virheelliseksi tiedoksi, jolla pyritään vaikuttamaan mielipiteisiin. Eri kulttuureissa ja hallintomalleissa hallinnot käyttävät sitä eri tavoin, mutta pohjimmiltaan propagandan tarkoituksena on ... -
Ilmianna tämä sisältö : kuinka Instagramin käyttäjät merkityksellistävät COVID-19 misinformaation ilmiantamista?
Hillebrandt, Samuli (2022)COVID-19 pandemia on tuonut mukanaan informaatioepidemian eli infodemian, jolla tarkoitetaan tiedon tulvaa. Tiedon suuri määrä edesauttaa valheellisen, puutteellisen sekä harhaanjohtavan tiedon eli misinformaation leviämistä. ... -
Harhaanjohtava informaatio ja avoimien lähteiden tiedustelu digitaalisissa informaatioympäristöissä : tekoälyn uhat ja mahdollisuudet
Kuusimo, Jimi (2024)Tutkielmassa tarkasteltiin harhaanjohtavan informaation (sisältäen mis- ja disinformaation) vaikutusta sekä tekoälyn uhkia ja mahdollisuuksia avoimien lähteiden tiedustelun toimintaan digitaalisissa informaatioympäristöissä, ... -
Totuuden jälkeen
Hautamäki, Antti (Tieteellisten seurain valtuuskunta, 2021) -
Lastentarhanopettajien kokemuksia vaikuttamisesta ammattiroolissaan
Nevanoja-Hölttä, Tuulileena (2017)TIIVISTELMÄ Nevanoja-Hölttä, Tuulileena. 2017. Lastentarhanopettajien kokemuksia vaikuttamisesta ammattiroolissaan. Varhaiskasvatustieteen pro gradu-tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, 84 sivua. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.