Lastentarhanopettajien kokemuksia vaikuttamisesta ammattiroolissaan
TIIVISTELMÄ
Nevanoja-Hölttä, Tuulileena. 2017. Lastentarhanopettajien kokemuksia vaikuttamisesta ammattiroolissaan. Varhaiskasvatustieteen pro gradu-tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, 84 sivua.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lastentarhanopettajien vaikuttamiskokemuksia arjen työssä ja se ulkopuolella. Tässä tutkimuksessa vaikuttaminen määriteltiin toimiksi, joilla lastentarhanopettaja pyrkii työssään edistämään lasten hyvinvointia esimerkiksi parantamalla varhaiskasvatuksen laatua tai työstämällä ilmenneitä epäkohtia. Tutkimusta varten haastateltiin 11 lastentarhanopettajaa. Tutkimuksessa sovellettiin fenomenologista tutkimusotetta ja aineisto analysoitiin sen mukaisesti hyödyntäen sisällönanalyysia. Analyysilla pyrittiin löytämään kokemuksista ilmiön yleispiirteitä ja sanoittamaan kuvaa lastentarhanopettajista vaikuttajina. Tutkimukseen osallistuneiden lastentarhanopettajien vaikuttaminen painottuu arkeen, ruohonjuuritasolle. Lastentarhanopettajat pyrkivät tekemään työtä oman lapsiryhmän ja työyksikön hyväksi. Työnsä ulkopuolella lastentarhanopettajat pyrkivät vaikuttamaan lisäämällä kanssaihmisten tietoisuutta varhaiskasvatuksesta ja osoittamalla sen tärkeyden myös yhteiskunnalle. Koska lastentarhanopettajien vaikuttamiskokemukset olivat hyvin vuorovaikutteisia, olisi tärkeä kartoittaa myös muiden varhaiskasvatusalan asiantuntijoiden vaikuttamiskokemuksia. Lisäksi lastentarhanopettajien kokemuksissa välittyi kuva siitä, kuinka varhaiskasvatustietoisuutta ja sen arvoa yhteiskunnalle tulisi entisestään korostaa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29788]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lastentarhanopettajien urapolut
Ala-Seppänen, Satu (2011)Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan lastentarhanopettajien urapolkuja. Tutkimus on osa Varhaiskasvatuksen ammatillisten identiteettien muotoutuminen työntekijäsukupolvien kohtaamisessa -tutkimushanketta. ... -
Varhaiskasvatuksen laatu suomalaisten ja portugalilaisten lastentarhanopettajien näkökulmasta : Q-menetelmällinen tutkimus
Virtanen, Anna; Runtti, Soile (2017)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisten ja portugalilaisten lastentarhanopettajien näkökulmia varhaiskasvatuksen laadusta. Kasvatusta ei koskaan toteuteta tyhjiössä vaan se luodaan vallitsevan kulttuurin ja ... -
“Lapsissa on tulevaisuus” : varhaiskasvatus ja lastentarhanopettajien yliopistokoulutus äitien näkökulmasta
Eskeli, Ella; Hakkarainen, Jenni (2018)Varhaiskasvatus on viime aikoina ollut vahvasti esillä mediassa. Tämä on herättänyt julkista keskustelua, jossa lastentarhanopettajien koulutusta ja ammattia koskeva arvostuksen puute on ollut ilmiönä toistuva. Tässä ...