Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRautiainen, Matti
dc.contributor.authorVeijola, Anna
dc.date.accessioned2019-11-29T07:24:02Z
dc.date.available2019-11-29T07:24:02Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationRautiainen, M., & Veijola, A. (2019). What’s the name of the game? : Historiallinen empatia ja pelillisyys historian opetuksessa. <i>Ainedidaktiikka</i>, <i>3</i>(2), 69-86. <a href="https://doi.org/10.23988/ad.79670" target="_blank">https://doi.org/10.23988/ad.79670</a>
dc.identifier.otherCONVID_33641935
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66571
dc.description.abstractHistorian opetuksen yhteydessä on viimeisten kahden vuosikymmenen aikana puhuttu erityisesti opetuksen suuntaamisesta sisältöjen opettamisesta historian taitojen ja demokraattisena kansalaisena toimimisen suuntaan. Tavoitteet edellyttävät myös käytäntöjen muuttumista. Tässä artikkelissa tarkastellaan lukion historian opetusta opetuskokeilun kautta. Kokeilussa hyödynnettiin pelillisyyttä sekä historiallista empatiaa. Kahdeksan tuntia kestäneen pelin aikana opiskelijoiden tehtävänä oli konstruoida tietoa vuonna 1957 tapahtuneesta ampumavälikohtauksesta presidentin kesäasunnolla Kultarannassa. Aineisto kerättiin opetuskokeilun yhteydessä (N = 30 lukiolaista) kyselylomakkeen ja haastattelun avulla. Aineisto analysoitiin James Endacottin ja Sarah Brooksin historiallisen empatian määritelmän avulla. Tulosten mukaan opiskelijat pitäytyivät historian tulkinnassa vahvasti kognitiivisessa prosessissa, vaikka historiallisen empatian perustaan ja näin historian ymmärtämiseen kuuluu Endacottin ja Brooksin mukaan myös affektiivisuus eli kyky ymmärtää historiassa toimineen ihmisen kokemuksia omien, samankaltaisten kokemusten avulla. Tämä ulottuvuus näyttää kuitenkin lähes kokonaan puuttuvan lähestymistapana historian kouluopetuksesta. Sen vahvempi mukaan tuominen osaksi historian opetusta vahvistaisi myös opiskelijoiden tulokulmia historian ymmärtämiseen.fi
dc.description.abstractObjectives of history teaching has been under changes in curricula of basic education and general upper secondary school during the past two decades in Finland. Alongside with history contents, history skills and active, democratic citizenship are emphasized in the curricula. In addition, new teaching methods have been implemented. In this article we study history teaching in general upper secondary school based on a teaching experiment, in which historical empathy and gamification were used. In an eight-hour game students solved the mystery of Kultaranta shootings in 1957. Data was collected via on-line questionaire and interviews. Data was analysed from the viewpoint of James Endacott and Sarah Brooks' definition for historical empathy. According to the results, students’ interpretations were based on cognitive process, and perspective taking as well as affective connection were in margin.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen ainedidaktinen tutkimusseura ry.
dc.relation.ispartofseriesAinedidaktiikka
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.subject.otherhistoriallinen empatia
dc.subject.otherhistorian opetus
dc.subject.otherhistorian oppiminen
dc.subject.otherlukiokoulutus
dc.subject.otherpelillisyys
dc.subject.othergamification
dc.subject.otherhistorical empathy
dc.subject.otherhistory learning
dc.subject.otherhistory teaching
dc.subject.otherupper secondary school
dc.titleWhat’s the name of the game? : Historiallinen empatia ja pelillisyys historian opetuksessa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201911295057
dc.contributor.laitosHistorian ja etnologian laitosfi
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of History and Ethnologyen
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.oppiaineHistoria ja yhteiskuntatietofi
dc.contributor.oppiaineHistory and Social Studiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange69-86
dc.relation.issn2489-5636
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume3
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Ainedidaktiikka, 2019
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysopelillistäminen
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysohistoria
dc.subject.ysoempatia
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p27310
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6062
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p988
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7401
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2630
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2945
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1780
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8625
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.relation.doi10.23988/ad.79670
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC-ND 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC-ND 4.0