Show simple item record

dc.contributor.advisorPiirainen-Marsh, Arja
dc.contributor.authorLoisa, Janne
dc.date.accessioned2019-11-25T09:37:15Z
dc.date.available2019-11-25T09:37:15Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66503
dc.description.abstractJapanin englanninopetusjärjestelmää on pyritty uudistamaan lukuisia kertoja 1980-luvulta lähtien. Englannin kielen taitotaso on Japanissa kuitenkin edelleen yksi Aasian alhaisimpia, ja vuonna 2013 Japanin hallitus ryhtyi valmistelemaan jälleen uutta englanninopetusreformia. Tämä tutkimus seuraa reformiin liittyvää uutisointia ja sen herättämää keskustelua englanninkielisessä The Japan Times-lehdessä vuosien 2013 ja 2019 välillä. Lehden tekstejä analysoitiin kriittisen diskurssianalyysin keinoin, ja analyysin tarkoituksena oli ottaa selville minkälaisia kielen ideologioita lehti toisintaa ja levittää, ja millä keinoin tämä tapahtuu. Tämän lisäksi tutkimus analysoi mahdollista muutosta aineiston ideologisessa sisällössä. Teksteissä englannin kieli nähtiin laajalti Japanin ulkopuolisena ja länttä edustavana. Englannin kielen taito nähtiin samanaikaisesti mahdollisuutena osallistua kansainvälisille markkinoille ja oppia muilta mailta ja kulttuureilta, sekä uhkana japanilaiselle kulttuurille ja identiteetille. Natiivipuhujat nähtiin aineistossa kielen oppimisen mallina ja natiiviopettajat tärkeänä osana englanninopetusta, mutta tekstit myös haastoivat ajatusta natiivipuhujista englannin kielen omistajina. Analyysi ei osoittanut merkittävää muutosta aineiston ideologisessa sisällössä. Lehdessä nähdyt kielen ideologiat olivat laajalti samoja vallalla olevia ideologioita, joita aiemmassa tutkimuksessa on tunnistettu, vaikkakin vastustusta niitä kohtaan oli myös nähtävissä. Tutkimus suosittelee kielen ideologioiden tarkastelua laajempana osaksi tutkimusta ja keskustelua kielikoulutuspolitiikasta.fi
dc.format.extent110
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherlanguage ideology
dc.subject.otherlanguage education
dc.subject.otherJapan
dc.subject.othereducation policy
dc.subject.othercritical discourse analysis
dc.subject.otherEnglish as a foreign language
dc.titleLanguage Ideology and Japan’s English Education Reform : A Critical Discourse Analysis of the Reporting in The Japan Times
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201911254994
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysosanomalehdet
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoideologiat
dc.subject.ysouudistukset
dc.subject.ysonewspapers
dc.subject.ysolanguage teaching
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoideologies
dc.subject.ysoreforms
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record