Language Ideology and Japan’s English Education Reform : A Critical Discourse Analysis of the Reporting in The Japan Times
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Japanin englanninopetusjärjestelmää on pyritty uudistamaan lukuisia kertoja 1980-luvulta lähtien. Englannin kielen taitotaso on Japanissa kuitenkin edelleen yksi Aasian alhaisimpia, ja vuonna 2013 Japanin hallitus ryhtyi valmistelemaan jälleen uutta englanninopetusreformia. Tämä tutkimus seuraa reformiin liittyvää uutisointia ja sen herättämää keskustelua englanninkielisessä The Japan Times-lehdessä vuosien 2013 ja 2019 välillä. Lehden tekstejä analysoitiin kriittisen diskurssianalyysin keinoin, ja analyysin tarkoituksena oli ottaa selville minkälaisia kielen ideologioita lehti toisintaa ja levittää, ja millä keinoin tämä tapahtuu. Tämän lisäksi tutkimus analysoi mahdollista muutosta aineiston ideologisessa sisällössä. Teksteissä englannin kieli nähtiin laajalti Japanin ulkopuolisena ja länttä edustavana. Englannin kielen taito nähtiin samanaikaisesti mahdollisuutena osallistua kansainvälisille markkinoille ja oppia muilta mailta ja kulttuureilta, sekä uhkana japanilaiselle kulttuurille ja identiteetille. Natiivipuhujat nähtiin aineistossa kielen oppimisen mallina ja natiiviopettajat tärkeänä osana englanninopetusta, mutta tekstit myös haastoivat ajatusta natiivipuhujista englannin kielen omistajina. Analyysi ei osoittanut merkittävää muutosta aineiston ideologisessa sisällössä. Lehdessä nähdyt kielen ideologiat olivat laajalti samoja vallalla olevia ideologioita, joita aiemmassa tutkimuksessa on tunnistettu, vaikkakin vastustusta niitä kohtaan oli myös nähtävissä. Tutkimus suosittelee kielen ideologioiden tarkastelua laajempana osaksi tutkimusta ja keskustelua kielikoulutuspolitiikasta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Santa Lucia's holiday in the context of Sicilian newspapers : a key to catholic ideology
Timofeeva, Ekaterina (2006) -
"A 304-year experiment which worked some but not all of the time" : Britain and British identities in three English, Scottish and Welsh newspapers in 2010 and 2011
Paavola, Anu-Riikka (2014)Britannia ja sen eri maat ovat unionin pitkän historian kuluessa kohdanneet lukuisia muutoksia ja haasteita. Viimeaikaisimmat näistä haasteista ovat liittyneet esimerkiksi siihen miten unionia ja sen maita hallitaan: vuonna ... -
Whiteness as currency : Exploring racial ideologies in Pakistan's English language teaching sphere
Ali, Rukhsana; Salam-Salmaoui, Rauha (Elsevier, 2024)Addressing the problem of racial ideologies in Pakistan's English Language Teaching (ELT) sphere, this study examines the practices within the Society of Pakistani English Language Teachers (SPELT) and the Linguistic ... -
Representations of Aboriginal Australians in the media : a critical discourse analysis of two newspapers
Eirtola, Kaisa (2014)Tutkielman aiheena on kahden australialaisen sanomalehden rakentama uutisrepresentaatio Australian aboriginaaleista lokakuussa 2012. Kyseisenä aikana The Australian ja The Sydney Morning Herald julkaisivat yhteensä 54 ... -
“RIP English!” : language ideological debate in a comment field of a Finnish entertainment site
Karjalainen, Reeta (2018)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kieli-ideologioita ja ideologisia mielipiteitä ei-standardinmukaista englantia kohtaan esiintyy suomalaisten hyödyntämässä sosiaalisessa mediassa, miten näitä ideologioita ...